Annons

Toys R Us säljer av porriga domännamn efter konkursen Toys R Us gamla domäner kan nu hamna i nya händer

Toys R Us säljer av porriga domännamn efter konkursen

2018-05-16 15:25

Pornrus.com nu till salu.

Den omskrivna konkursen av leksaksjätten Toys R Us, har nu tagit ännu en vändning. Även om företagets barnvänliga verksamhet av allt att döma inte kommer att leva vidare efter konkursen, så kan företagets kvarlåtenskaper ändå leva vidare på ett något oväntat sätt, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Skulle skydda varumärket

I spåren av konkursen ska företaget nu nämligen sälja ut sina tillgångar - och bland dem har det visat sig finnas en del oväntade grejer. Förutom företagets berömda maskot giraffen Geoffrey, har de även visat sig ha ett otal olika domännamn, som snart alltså ska säljas på auktion. Flera av dessa anspelar på sex och porr.

Vad sägs exempelvis om domänen pornrus.com, sex-toys-r-us.com, kinkytoysrus.com eller adult-toys-r-us.com? Men detta behöver ingalunda betyda att företaget haft några planer på att ge sig in i sexindustrin, vid sidan om sin välkända barnleksaksverksamhet. Antalet uppköpta domäner ska ha uppgått till flera hundra och bland dem återfinns även domäner så som ihatetoysrus.com och toysrussucks.com. Syftet kan alltså ha varit att förhindra mindre välmenande personer att registrera domäner som skulle kunna skada företagets varumärke.

Annons
Annons

"Gick helt överstyr"

En amerikansk varumärkesexpert, Bob Phibbs, menar tvärt om att detta är en relativt vanlig strategi bland stora företag, men att det i Toys R Us fall tycks ha spårat ur.

- De gick bara helt överstyr. Jag är säker på att de skrattade och drack Red Bull och sen bara hittade på varenda upprepande variation de kunde komma på, säger han till Reuters. 

Företaget tycks även ha velat skydda sig mot eventuella varumärkesintrång från flera andra branscher. Domännamn som lodges-r-us.com, bistros-r-us.com, recipes-r-us.com, burgers-r-us.com och cigars-r-us.com, finns därmed också med på listan över domäner som nu säljs ut till högstbjudande. 

- Det visar på hur mycket makt märket har. Och det är “R Us” som är nyckeln till märket, inte “Toys”, säger Bob Phibbs.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Annons
Annons
Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta