Annons

Toys R Us säljer av porriga domännamn efter konkursen Toys R Us gamla domäner kan nu hamna i nya händer

Toys R Us säljer av porriga domännamn efter konkursen

2018-05-16 15:25

Pornrus.com nu till salu.

Den omskrivna konkursen av leksaksjätten Toys R Us, har nu tagit ännu en vändning. Även om företagets barnvänliga verksamhet av allt att döma inte kommer att leva vidare efter konkursen, så kan företagets kvarlåtenskaper ändå leva vidare på ett något oväntat sätt, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Skulle skydda varumärket

I spåren av konkursen ska företaget nu nämligen sälja ut sina tillgångar - och bland dem har det visat sig finnas en del oväntade grejer. Förutom företagets berömda maskot giraffen Geoffrey, har de även visat sig ha ett otal olika domännamn, som snart alltså ska säljas på auktion. Flera av dessa anspelar på sex och porr.

Vad sägs exempelvis om domänen pornrus.com, sex-toys-r-us.com, kinkytoysrus.com eller adult-toys-r-us.com? Men detta behöver ingalunda betyda att företaget haft några planer på att ge sig in i sexindustrin, vid sidan om sin välkända barnleksaksverksamhet. Antalet uppköpta domäner ska ha uppgått till flera hundra och bland dem återfinns även domäner så som ihatetoysrus.com och toysrussucks.com. Syftet kan alltså ha varit att förhindra mindre välmenande personer att registrera domäner som skulle kunna skada företagets varumärke.

Annons
Annons

"Gick helt överstyr"

En amerikansk varumärkesexpert, Bob Phibbs, menar tvärt om att detta är en relativt vanlig strategi bland stora företag, men att det i Toys R Us fall tycks ha spårat ur.

- De gick bara helt överstyr. Jag är säker på att de skrattade och drack Red Bull och sen bara hittade på varenda upprepande variation de kunde komma på, säger han till Reuters. 

Företaget tycks även ha velat skydda sig mot eventuella varumärkesintrång från flera andra branscher. Domännamn som lodges-r-us.com, bistros-r-us.com, recipes-r-us.com, burgers-r-us.com och cigars-r-us.com, finns därmed också med på listan över domäner som nu säljs ut till högstbjudande. 

- Det visar på hur mycket makt märket har. Och det är “R Us” som är nyckeln till märket, inte “Toys”, säger Bob Phibbs.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

PostNord laddar för rekord.

Annons
Annons
En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En vit måndag och fredag följs av en blå helg.

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Fysisk butik drog ner resultatet.

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Köpknapp med snabbkassa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

Nytt e-handelskoncept har lockat nära 200 investerare.

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Köpfesten är i full gång.

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

Experimenterar med ny app.

Annons
Annons
Lager 157:

Lager 157: "Först i Sverige med mobil självutcheckning"

Ingen kortterminal eller plånbok behövs.

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp:

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

Initiativtagarna till White Monday ser det som en naturlig reflektion.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Skincity söker:

Product Owner Platform and Integration

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta