UPS utökar kundernas kontroll över leveransen

E-handelskunder vill i allt större utsträckning kunna välja var, när och hur deras paket levereras. Den valfriheten är något som distributörer också börjat anamma. UPS var tidiga med att låta kunder styra sina leveranser och deras tjänst My Choice kommer nu även till Europa. Samtidigt gör man en satsning på paketautomater.

UPS lanserade sin tjänst UPS My Choice redan 2011, en online- och mobiltjänst som gör det möjligt för kunder att välja var, när och hur paketet ska levereras. Idag använder mer än 10 miljoner amerikanska kunder My Choice för att att planera sina leveranser, men nu ska den skaran bli ännu större.

UPS lanserar nämligen den kostnadsfria tjänsten i ytterligare 15 länder i Nordamerika och Europa. Bland dessa finns Sverige, Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Mexiko, Nederländerna, Polen, Puerto Rico, Spanien, Schweiz och Storbritannien.

Annons
Annons

– UPS My Choice har fått enastående kundrespons och fortsätter att uppleva en snabb tillväxt med en ny konsument var sjätte sekund. Våra mobila appar gör det möjligt för användare att komma åt tjänsten med sin smartphone på ett enkellt sätt och erbjuder flera leverans och fraktlösningar som passar deras behov, säger Alan Gershenhorn, UPS vice vd och informationschef.

Installerar paketautomater

Användare av My Choice får i förväg ett leveransmeddelande via mail eller till mobilen som berättar när paketet väntas dyka upp. Om tiden inte passar kan kunden välja en ny tid, eller byta adress för leveransen. Det går också att hålla inne på leveransen i fall man är på semester.

Samtidigt flaggar distributören för en expansion av ytterligare en tjänst, UPS Access Point. Enkelt uttryck utlämningsställen där kunder kan hämta sina paket om de missat en leverans. Dessa placeras ofta i närbutiker med generösa öppettider så att paketen kan hämtas ut när det bäst passar kunden, och som på många andra håll, testar UPS nu även konceptet med paketautomater i dessa.

Först ut är Chicago men tanken är allt fler ska ska utrustas med paketautomater. I dagsläget har UPS 4 400 utlämningsställen i USA och 12 000 i sju länder i Europa. Senast i slutet av 2015 ska den totala siffran ökas till 20 000.

– UPS My Choice och UPS Access Points nätverk är en kraftfull duo som ger e-handlare nya lösningar för att anpassa leveranserna till sina kunder, säger  Alan Gershenhorn.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!