Annons

Var kreativ och tjäna pengar på kärleken

Var kreativ och tjäna pengar på kärleken

2013-02-08 11:43

Snart är det dags för Alla hjärtans dag, och enligt en undersökning kan mer än hälften tänka sig att köpa sin present på nätet. Samtidigt säger en tredjedel att de önskar att deras partner var mer kreativ i presentvalet. Kanske kan en kampanj på sajten hjälpa till att kapitalisera lite på kärleken.

Enligt en ny undersökning från Tradera, utförd av YouGov lägger svenskarna i genomsnitt 122 kronor per person på Alla hjärtans dag-presenter. Stockholmare är de mest generösa och spenderar 134 kronor per person. Snålast är norrlänningen som bara spenderar 98 kronor på presenter till Alla hjärtans dag.

Om man tittar på familjesituation så är det dock småbarnsföräldrarna som lägger mest pengar av alla, 210 kronor per person.
– Att småbarnsföräldrar är de som spenderar mest på Alla hjärtans dag-presenter är något överraskande med tanke på att det är en tid i livet som ofta förknippas med en något sämre ekonomi än vanligt. Kanske ser man Alla hjärtans dag som ett tillfälle att också ge sina barn presenter, eller som ett tillfälle att unna varandra något extra, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Geléhjärtan minst poppis

Undersökningen visar också att över hälften, 54 procent kan tänka sig att köpa sin Alla hjärtans dag-presenten på nätet. De flesta satsar på att ge bort något romantiskt, 33 procent, följt av något unikt och personligt och något som ens partner inte unnar sig själv.
– Undersökningen bekräftar det vi redan vet genom vår försäljningsstatistik, att vi helst ger personliga saker till varandra på Alla hjärtans dag. Att över hälften av svenskarna uppger att de skulle kunna tänka sig att köpa presenten på nätet tyder också på en viss planering kring Alla hjärtans dag-presenten, jämfört med att handla en chokladask på väg hem från jobbet, säger Christina Kilström.
Men det finns ändå en chans för alla e-handlare där ute att vara kreativa i sina Alla hjärtans dag-kampanjer. Svensken verkar vara dålig när det gäller uppfinningsrikedomen i presentvalet. En tredjedel av de tillfrågade säger att de önskar att deras partner vore mer kreativ när det kommer till kärlekspresenterna.

Den minst populära Alla hjärtans dag-presenten i år är geléhjärtan, följt av husgeråd. Man bör alltså inte fronta nätbutiken med en påse geléhjärtan utan istället välja något utöver det vanliga.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Nicklas
2013-02-08 12:57

Skit med, jag har önskat mig gelehjärtan.

Julius
2013-02-08 13:26

Taskigt läge Nicklas!

Jimmy Öström
2013-02-08 14:44

Som föräldrar är det nog inte bara tomt i plånboken. När man har småbarn kan jag inte påstå att sexlivet och kärleken är på höjder som aldrig förr..........Så det är ju skoj att man då köper saker till varandra istället, och från Mats om man vill pigga upp lite i sänghalmen=)

strapon
2013-02-10 16:27

Gelehallon i all ära är nog gott att smaska på.Men som Jimmy säger det är nog skojigare att köpa nåt till varandra i stället, som piggar upp i sänghalmen kanske...
Pleasure set

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta