Var kreativ och tjäna pengar på kärleken

Snart är det dags för Alla hjärtans dag, och enligt en undersökning kan mer än hälften tänka sig att köpa sin present på nätet. Samtidigt säger en tredjedel att de önskar att deras partner var mer kreativ i presentvalet. Kanske kan en kampanj på sajten hjälpa till att kapitalisera lite på kärleken.

Enligt en ny undersökning från Tradera, utförd av YouGov lägger svenskarna i genomsnitt 122 kronor per person på Alla hjärtans dag-presenter. Stockholmare är de mest generösa och spenderar 134 kronor per person. Snålast är norrlänningen som bara spenderar 98 kronor på presenter till Alla hjärtans dag.

Om man tittar på familjesituation så är det dock småbarnsföräldrarna som lägger mest pengar av alla, 210 kronor per person.

Annons
Annons

– Att småbarnsföräldrar är de som spenderar mest på Alla hjärtans dag-presenter är något överraskande med tanke på att det är en tid i livet som ofta förknippas med en något sämre ekonomi än vanligt. Kanske ser man Alla hjärtans dag som ett tillfälle att också ge sina barn presenter, eller som ett tillfälle att unna varandra något extra, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Geléhjärtan minst poppis

Undersökningen visar också att över hälften, 54 procent kan tänka sig att köpa sin Alla hjärtans dag-presenten på nätet. De flesta satsar på att ge bort något romantiskt, 33 procent, följt av något unikt och personligt och något som ens partner inte unnar sig själv.

– Undersökningen bekräftar det vi redan vet genom vår försäljningsstatistik, att vi helst ger personliga saker till varandra på Alla hjärtans dag. Att över hälften av svenskarna uppger att de skulle kunna tänka sig att köpa presenten på nätet tyder också på en viss planering kring Alla hjärtans dag-presenten, jämfört med att handla en chokladask på väg hem från jobbet, säger Christina Kilström.

Men det finns ändå en chans för alla e-handlare där ute att vara kreativa i sina Alla hjärtans dag-kampanjer. Svensken verkar vara dålig när det gäller uppfinningsrikedomen i presentvalet. En tredjedel av de tillfrågade säger att de önskar att deras partner vore mer kreativ när det kommer till kärlekspresenterna.

Den minst populära Alla hjärtans dag-presenten i år är geléhjärtan, följt av husgeråd. Man bör alltså inte fronta nätbutiken med en påse geléhjärtan utan istället välja något utöver det vanliga.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!