100 000 i månaden på att sälja andras konst på nätet

Mother Sweden erbjuder konstnärer möjligheten att nå ut i världen.

Det började med ett samlarintresse för keramikföremål. Niklas Berfeld och sambon Anna Tymark, som jobbar som läkare respektive socionom, åkte runt på loppisar och köpte på sig diverse hantverk, framför allt med nordisk design. Till slut tog en liten verksamhet sin form och 2011 gjorde de slag i saken och öppnade den egna e-handeln Mother Sweden.

- Vi hade kommit över några dubletter och prövade att sälja dem och det gick bra, berättar Niklas Berfeld för Ehandel.se.

Annons

Omsätter 100 000 i månaden

Sedan dess har det fortsatt, men paret har hela tiden haft kvar sina ordinarie arbeten och mer drivit e-handeln som ett hobbyprojekt. Därmed har också mängden tid och energi de lagt på e-handeln varierat under årens lopp.

- Det har gått lite i perioder. Ibland har verksamheten i företaget nästan varit nere på noll, men nu satsar vi lite mer, säger Niklas Berfeld.

I dagsläget omsätter nätbutiken i genomsnitt runt 100 000 kronor i månaden och det är framför allt keramikföremål, glaskonstverk och vissa akvareller som säljs.

Flest kunder i Japan och USA

Men en sak sticker ut: Mother Swedens främsta målgrupp är inte svenskar, eller ens skandinaver, som fascineras av hembygdens design och traditionella hantverk. Det är amerikaner och japaner. Och vad gäller den senare gruppen har Niklas Berfeld och frun Anna Tymark noterat samma sak som många andra e-handlare.

- Japanerna är fascinerade av det nordiska. Det är en vurm som funnits där i många år och nog har avstannat lite grann, men än idag finns det ett stort intresse och vi har ganska mycket kunder i Japan.

Således finns e-handeln också på två språk: Japanska och engelska. Så mycket japanska pratar paret inte själva, men de har fått hjälp av de som kan, med både språket och kulturen. Ändå upplever Niklas Brefelt att japanska kunder är ganska svåra att charma.

- Det är generellt ganska svårt att sälja till Japan. De flesta där pratar inte engelska och det finns stora kulturella murar för att komma in i landet. Även om de är intresserade av produkterna, så är det inte lätt att sälja. Amerikanska kunder är ganska olika i hur de beter sig och vilka objekt de köper, säger han.

Som droppshipping för konstnärer

På senare tid har de även utvecklat verksamheten till att bli vad Niklas Brefelt själv beskriver som en dropshippingportal för konstnärer. Egentligen innebär det att de börjat samarbeta med vissa konstnärer som de gillar och låter dem sälja sina verk via Mother Sweden. Företaget tar en del av vinsten och konstnären får möjlighet att nå ut.

Annons

Trots att det låter som något många konstnärer skulle kunna ha nytta av, tror Niklas Brefelt att de är ganska ensamma om konceptet.

- Jag tror inte det finns någon sådan portal i övrigt. Det handlar nog att det är någon som skulle behöva ta tag i det, vilket kräver enormt mycket tid och engagemang. De flesta konstnärer vill framför allt ägna sig åt sitt konstnärliga arbete.

Och eftersom paret bara säljer saker de själva gillar är de också noga med vilka konstnärer de väljer att samarbeta med. I dagsläget har de tre som säljer sina egna konstverk via dem och ytterligare någon på väg in.

Var hittar ni intressanta konstnärer?

- Vi är med i en massa konstnärsgrupper i sociala medier och när vi hittar någon vi gillar brukar vi kontakta dem och presentera oss. Om de är intresserade så brukar vi ervjuda dem att pröva att sälja hos oss och då tar vi in kanske 10-20 objekt och lägger ner lite tid på att presentera konstnären på engelska och japanska.

Sedan följer en testperiod då Anna och Niklas helt enkelt ser om konstnärens verk går hem hos kunderna och i bästa fall fortsätter samarbetet.

Vill införa video i e-handeln

Och de ser många fördelar med att sälja just konstverk på nätet.

- Mycket konst gör sig bra för webben och för e-handel. Bland annat finns det bra möjligheter att jobba med video, vilket vi planerar att börja med.

En tanke är att man ska kunna filma ett objekt som snurrar, så att potentiella köpare kan få en uppfattning om helheten. En annan idé är att de vill bredda sig och börja jobba även med andra konstnärer som jobbar med andra material, och planer på en framtida svensk version av e-handeln finns också.

Men som med så mycket annat är det hela en tidsfråga.

- Vi har jättemånga idéer, men att bygga upp en sådan här portal är otroligt tidskrävande och vi vill att sidan ska se bra ut med tanke på vad vi säljer. Att ha en svensk sida i dagsläget skulle kräva mer tid än vi har.

“Med webbshoppen är vi helt fria”

Och visst har de funderat på möjligheten att sluta på sina vanliga arbeten och satsa helhjärtat på e-handeln, men slutsatsen har blivit att det bästa trots allt nog är en kombination av de båda sysselsättningarna.

- Alla våra jobb har sina för- och nackdelar. Både jag och Anna har i vanliga fall jobb där vi är väldigt hårt hållna av regler och det är mycket som står på spel. Men med webbshoppen är vi helt fria, har inga chefer och kan köra på som vi vill. Det är skönt att kunna få utlopp för sin kreativitet på det sättet och i nuläget trivs vi bra med att blanda jobben. Blir vi mer sugna på att göra det ena mer än det andra så kanske vi ändrar oss i framtiden, säger Niklas Brefelt.

Annons