Annons

Affären mellan Alibaba och Snapdeal har brutit samman

Affären mellan Alibaba och Snapdeal har brutit samman

2015-03-20 14:51

Alibaba är väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och ryktades vara på väg att investera en stor summa pengar i landets marknadsplats Snapdeal. Nu har den affären gått i stöpet då de båda inte kommit överens om vad e-handelsföretaget kan tänkas vara värt.

I förra veckan uppdagades det att Alibaba låg i samtal med den indiska marknadsplatsen Snapdeal angående en investering i e-handelsföretaget.

Snapdeal ska enligt flera källor vara ute efter att plocka in runt 1 miljard dollar i en ny investeringsrunda, och här skulle Alibaba vara beredda att stoppa in någonstans mellan 500 och 700 miljoner dollar.

Nu ska den affären ha brutit samman. Anledningen är att de båda inte riktigt är överens om vad Snapdeal kan tänkas vara värt. Den indiska marknadsplatsen värderar sig själv till den nätta summan av 6-7 miljarder dollar medan Alibaba lagt sig i spannet, 4-5 miljarder dollar.

Första direktinvesteringen

Alibaba köpte nyligen, via dotterbolaget Ant Financial Services Group, 25 procent av aktierna i indiska One97 för 200 miljoner dollar. Ett företag som bland annat äger betaltjänsten och marknadsplatsen Paytm.

Annons
Annons

Alibaba ska vara väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och investeringen i Snapdeal skulle ha varit Alibabas första direktinvestering i Indien vars e-handelsmarknad just nu växer i rask takt.

– Att förvärva aktier i Snapdeal skulle ha varit en bra affär för Alibaba, men den höga värderingen har tvingat dem att backa. Investmentbolag och affärsänglar satsar just nu aggressivt och investerar stort i nystartade- och nätbaserade företag i Indien för att få hög avkastning under de kommande åren, säger en USA-baserad bankrådgivare med insyn i ärendet.

 

Källa: TheHindu

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta