Amazons nätbutik vill sälja blöjor på Alibabas Tmall

Amazon och Alibaba må vara konkurrenter men det verkar inte hindra dem från att hjälpa varandra att tjäna en slant. Enligt den kinesiska e-handelsjätten har Amazons dotterbolag Diapers.com ansökt om att sälja sina produkter på Alibabas marknadsplats Tmall Global.

Sedan Alibaba börsnoterades i USA har det snackats om att den kinesiska e-handelsjätten ska utmana Amazon på deras egen hemmaplan. Det stoppar dock inte Amazon från att göra det omvända och använda sig av Alibaba för att sälja babyprodukter till kinesiska kunder.

Enligt Alibaba har Amazons dotterbolag, Diapers.com, ansökt om att öppna en butik på Tmall Global. Tmalls systersajt som lanserades i februari 2014 och gör det enklare för utländska varumärken utan verksamhetstillstånd i Kina att sälja produkter i landet.

Annons
Annons

Tusentals varumärken

Amazon och Diapers.com har avböjt att kommentera uppgifterna men enligt Alibaba är Diapers.com en av mer än 100 utländska återförsäljare som ansökt om att öppna en butik på Tmall Global.

För närvarande har mer än 5 400 internationella varumärken öppnat butiker på Tmall Global. En av dem är Amerikanska Costco som rankas som den näst största återförsäljaren i USA och den sjunde största i världen.

 

Källa: Internet Retailer

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!