Annons

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

2015-04-01 14:48

Den brittiska modehandlaren på nätet, Asos, ökad sin försäljning med 14 procents under första halvan av det brutna räkenskapsåret. Samtidigt sjönk vinsten med 10 procent. Bland annat på grund av regionala prissättningar samt investeringar i global distributionskapacitet.

Asos må ha missat att nå 1 miljard pund i omsättning förra året, men nu är man på god väg. När den brittiska nätmodehandlaren nyligen släppte sin delårsrapport för det brutna räkenskapsåret, kan man konstatera att försäljningen under de första sex månaderna uppgick till 550 miljoner pund.

Det är en ökning med 14 procent jämfört med ett år tidigare, och om pundet inte stått sig så starkt som det gjort under perioden, kunde ökningen varit större än så. I Storbritannien låg tillväxten på hela 27 procent, medans den internationella tillväxten stannade på 5 procent.

Fortsatta satsningar

Trots en ökad omsättning rapporterar Asos att resultatet före skatt föll med 10 procent till 18 miljoner pund under första halvåret. Klädjätten har under perioden satt i gång prissättning utifrån zoner och gjort investeringar kopplade till just detta, vilket påverkat bruttomarginalen negativt.

Företaget har även investerat i sin globala distributionskapacitet och Asos vd, Nick Robertsson, säger sig inte vara orolig för framtiden.

Annons
Annons
– Med fortsatta satsningar på de internationella prissättningarna ökar vi konkurrenskraften och stärker vår affärsidé. Det ger oss förtroende för andra halvåret och att helårets vinst och marginal kommer att vara i linje med förväntningarna, säger Nick Robertsson.

 

Källa: The TimesInternet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta