Annons

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

2015-04-01 14:48

Den brittiska modehandlaren på nätet, Asos, ökad sin försäljning med 14 procents under första halvan av det brutna räkenskapsåret. Samtidigt sjönk vinsten med 10 procent. Bland annat på grund av regionala prissättningar samt investeringar i global distributionskapacitet.

Asos må ha missat att nå 1 miljard pund i omsättning förra året, men nu är man på god väg. När den brittiska nätmodehandlaren nyligen släppte sin delårsrapport för det brutna räkenskapsåret, kan man konstatera att försäljningen under de första sex månaderna uppgick till 550 miljoner pund.

Det är en ökning med 14 procent jämfört med ett år tidigare, och om pundet inte stått sig så starkt som det gjort under perioden, kunde ökningen varit större än så. I Storbritannien låg tillväxten på hela 27 procent, medans den internationella tillväxten stannade på 5 procent.

Fortsatta satsningar

Trots en ökad omsättning rapporterar Asos att resultatet före skatt föll med 10 procent till 18 miljoner pund under första halvåret. Klädjätten har under perioden satt i gång prissättning utifrån zoner och gjort investeringar kopplade till just detta, vilket påverkat bruttomarginalen negativt.

Företaget har även investerat i sin globala distributionskapacitet och Asos vd, Nick Robertsson, säger sig inte vara orolig för framtiden.

Annons
Annons
– Med fortsatta satsningar på de internationella prissättningarna ökar vi konkurrenskraften och stärker vår affärsidé. Det ger oss förtroende för andra halvåret och att helårets vinst och marginal kommer att vara i linje med förväntningarna, säger Nick Robertsson.

 

Källa: The TimesInternet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta