CDON kommer öppna upp för andra E-handlare

Vi rapporterade i mars hur CDON.com satsade på att bli ett nordiskt Amazon. Vad vi inte riktigt greppade då var hur djupgående detta nya mål var för företaget. Nu har deras sida inte bara börjat likna Amazon, till viss del, utan deras vd Paul Fischbein säger även att CDON kommer att börja sälja andra butikers produkter, kanske redan detta år.

I en intervju med Bloomberg News berättar Paul Fischbein, vd och koncernchef på CDON Group, att CDON.com kommer att öppna upp sin nätbutik för andra återförsäljare och deras produkter. Detta för att etablera CDON som det främsta nätvaruhuset i Norden.

"CDON:s position är mycket stark, med en stor kundbas, stora trafikvolymer och hög varumärkeskännedom", säger Paul i intervjun med Bloomberg, "Vi vill kapitalisera på det och på den underliggande marknadstillväxten och enligt oss är en breddning av CDON.com sättet att göra det på."

Annons
Annons

Exponering mot provision

Paul har tidigare sagt, till Dagens industri, att nästa steg för CDON skulle vara att erbjuda externa bolag att synas mot provision på försäljningen. Vilket är mycket likt Amazons marknadsplats där produkter ifrån andra e-handlare är en vanlig syn bland sortimentet.

Vi bad Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group, om en kommentar och han säger följande om denna utveckling:

"Vi är väldigt starka på e-handel i Norden och det är en position vi ska befästa. Med sin höga trafik, kännedom och tekniska kvalitet har Cdon.com har utvecklats till en intressant plattform att bredda till nya produktområden."

Även om Paul uttryckt att andra butiker kan få tillgång till CDON:s marknadsplats redan detta år så är tidsplanen inte spikad. Fredrik berättar att förändringen mot ett bredare erbjudande sker gradvis. Vi har redan fått se CDON.com genomgå flera förändringar gällande design och det som erbjuds på sidan.

Att fylla hålen utan förvärv

Detta förklarar även varför uppköpen sägs bli färre framöver för CDON Group, enligt deras årsredovisning. I stället kommer de förmodligen bjuda in andra e-handlare att fylla eventuella hål i utbudet. Vissa uppköp ska dock kunna bli aktuella när de går in i nya segment.

Annons
Annons

Paul nämner specifikt tält och campingutrustning i intervjun med Bloomberg, kanske står en sådan nätbutik på tur att bli uppköpt eller att bli den första att sälja hos CDON.

Är Amazon katalysatorn?

En annan intressant aspekt kring denna utveckling är att vi hört att Amazon förra året undersökte den svenska e-handelsmarknaden. Detta via förfrågningar till svenska e-handelsexperter om hur den nordiska marknaden såg ut. Det har även varit flera rykten i media om att Amazon skall gå in i Sverige.

Frågan är om Amazon varit i kontakt med CDON, eller om de också har hört att Amazon snokat runt. Vi vet inte om detta är fallet men det är inte långt efter rykten om Amazons utfrågningar som CDON helt plötsligt uttalat sig om att bli ett nordiskt Amazon. Vill de kanske säkra Norden så att Amazon inte har något annat val än att köpa upp dem? Vi påminns här om fallet Ebay och Tradera. Där Ebay försökte inta Norden men tvingades köpa ut Tradera till slut.

Oavsett vad som gett CDON idén om att bli ett nordiskt Amazon så är det en intressant utveckling för e-handelsbranschen. Vilka känner att de vill sälja hos CDON och hur kommer detta påverka Blocket E-handel, Tradera och andra marknadsplatser för e-handlare?

 

Relaterade nyheter:
CDON.com lämnar fri frakt bakom sig
En nätbutik i förändring - CDON.com
CDON.com skall bli ett nordiskt Amazon

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!