Canal Digital klagade på Netflix men ljög själva

Att kasta sten i glashus är sällan något som rekommenderas. Men det verkade inte Canal Digital tänka på när de anklagade konkurrenten Netflix, för att vilseledda sina kunder med Super HD. Själva erbjöd de 1000 filmer gratis i sin senaste kampanj, men gav bara kunderna tillgång till en fjärdedel av utbudet.

Streamingtjänsten Netflix lanserade Super HD i början av året, men det var något som Canal Digital inte alls vill hålla med om. Enligt Canal Digitals PR-chef Maria Sundvik var Netflix benämning förvirrande för kunderna.

Det eftersom Netflix Super HD har en upplösning på 1080p, vilket är samma upplösning som begreppet ”full HD”.

Annons

– Det är väldigt svårt för dagens TV-konsumenter med alla nya tjänster att hålla reda på begreppen. Neflix Super HD är exakt samma sak som resten av branschen kallar full HD, det är inget nytt format. För konsumenterna är det förvirrande och vilseledande. Hur ska vi kunna ha en bra kommunikation med konsumenterna när vi inte talar samma språk, säger Maria Sundvik.

Berodde på korrfel

Canal Digital menar att det är oansvarigt att använda sig av den här typen av metoder, och att Netflix använder sig av benämningen Super HD, för att locka tills sig nya kunder. Men det verkar inte bara vara Netflix som böjer lite på reglerna.

I sin senaste kampanj erbjöd Canal Digital sina kunder hela C More Plays utbud på över 1000 filmer gratis i tre månader. Något som inte riktigt stämde överens med verkligheten.

Den version av C More Play som Canal Digital marknadsförde i kampanjen, ska inte alls ha haft samma utbud som C Mores egen version. Det rörde sig bara om en fjärdedel av utbudet.


Nu med massor av filmer istället

– Det är ett korrfel som vi uppmärksammade i slutet av förra veckan. Vi har självklart huvudansvar, men den detaljen gick en korrvända både hos oss och C More och vi alla missade det. Det åtgärdades på webben i slutet av förra veckan. Kampanjerna i tv ska självklart också justeras, men det går av förklarliga skäl inte lika snabbt som att ändra på webben, säger Canal Digitals marknadsdirektör Lars Jungerth.

Källa: Svd, Dagens Media

Annons
Annons