CoolStuff växte med över 40 procent i Sverige

Nätbutiken krossade omsättningsmålet på hemmaplan.

I december flaggade Coolstuff för att bolaget var på god väg att nå en omsättning runt 160 miljoner kronor för räkenskapsåret som slutade i maj 2016. På den svenska marknaden räknade e-handlaren med en tillväxt på 25 procent men när man nu summerat det gångna året visade det sig att det gått betydligt bättre än så.

Försäljningstillväxten i Sverige landade till slut på hela 41 procent och Coolstuff gick därmed från 49 miljoner kronor i omsättning till 69 miljoner kronor på hemmaplan.

Annons

– Vi har finslipat vårt AdWords-konto och mestadels marknadsfört oss på Google och Facebook, dessa kanaler har visat sig vara lönsamma för CoolStuff.se, säger Emir Hadzimahmutovic, Country Manager för Sverige.

Sex av tio kunder är kvinnor

Under året såldes över en halv miljon artiklar på den svenska sajten som hade över 8 miljoner besök, hela 1,7 miljoner av dessa skedde under julhandeln. Samtidigt fortsatte mobiltrafiken att öka och står numera för 65 procent av trafiken och hälften av försäljningen.

Flest kunder har man i Stockholmsområdet och kvinnor står idag för 61 procent av köpen på den svenska sajten. Utöver lyckade marknadssatsningar introducerades under hösten 2015 även ett maskeradsortiment som togs väl emot.

– Det är ett nytt segment för oss som blivit populärt, så vi kommer definitivt att utöka maskeradsortimentet framöver. Det kommande året siktar vi på att utöka vårt sortiment, och vi kommer givetvis att jobba vidare med vår lyckade marknadsföringsstrategi, säger Emir Hadzimahmutovic.

Annons