DIBS om driftstörningarna

Det är nu ungefär en vecka sedan betalleverantören DIBS löste sina driftstörningar. Ett problem som startade under söndagen den 30 juni. Vi är förmodligen inte ensamma om att undra över vad som egentligen gick fel denna dag. Eric Wallin, vd på DIBS, försöker nu svara på detta.

Problemen ska ha startat på söndagen då ni hade inplanerat underhåll och då även skottsekunden införts. Vad gick egentligen fel denna dag?

Sen söndagen den 30 juni har vi haft tre separata driftsstörningar i vårt betalningssystem. Bakgrunden är att vi under söndagen fick en plötslig kraftig belastning i våra system, vilket resulterar i en driftsstörning. Problemet löstes inom några timmar, men då felet återkom på kvällen valde vi att genomföra en databasförändring. Systemen fungerade felfritt fram till måndag morgon, då vi fick ännu en störning i vår drift. Våra databaser genomsöktes och ett fel i hårdvaran korrigerades, och under måndag kväll var vi tillbaka i normal drift. Tisdag morgon upprepades dock driftsstörningen, och under morgonen fick vi systemet i full drift. Från tisdagen den 3:e juli klockan 14 fungerar systemet normalt och alla transaktioner går igenom.

Annons

Hur många av era kunder var drabbade, vi har hört allt ifrån 5% till 50%?

Våra kunder har påverkats olika mycket beroende på vilken integrationsmetod de använder. Vissa har inte upplevt några större störningar, medan andra har påverkats betydligt mer under dag- och kvällstid från söndagen den 1:a juli på morgonen till tisdag den 3:e juli klockan 14. Men som svar på din fråga är det teoretiskt sett ca 50% av våra kunder som har berörts men hur många som har tappat transaktioner kan dessvärre bara kunderna svara på.

Vad har ni tagit för åtgärder för att detta inte ska inträffa igen?

Tillsammans med oberoende konsulter har vi analyserat trafiken och hur våra system responderat. Analyserna visar att trafiken var relativt hög men inte onormalt hög i förhållande till andra tillfällen med hög belastning. Däremot var belastning på våra system onormal hög vilket vi har identifierat och åtgärdat genom en rad olika aktiviteter, bl. a. genom att optimera hur trafiken hanteras i systemen men också genom att vi förstärker på hårdvarusidan för att undvika liknande incidenter.

Vi tackar Eric Wallin för svaren.

E-handlare som varit utsatta under driftstörningarna är givetvis inte glada. De vi pratat med är inte heller övertygade om att DIBS har full koll på sina system eller rutiner vid driftproblem.

Förhoppningsvis har DIBS dragit lärdom av denna incident och inte bara förbättrat hårdvaran. Vi får hoppas på bättre kommunikation och snabbare fellösning vid framtida driftstörningar.

 

Annons

Relaterade nyheter:
Betalleverantören DIBS har allvarliga driftstörningar

Annons