Annons

De ska hjälpa e-handlarna att hitta rätt influencers Imad Ibrahim och Nathalie Lameri har grundat Boostified

De ska hjälpa e-handlarna att hitta rätt influencers

2018-05-11 09:20

"Microinfluencers" det nya heta.

Landets e-handlare har inte varit sena att hoppa på tåget med att marknadsföra sig via influencers. På senare tid har samarbetet med influencers tagit ytterligare ett steg - det blir nämligen allt vanligare att e-handlarna låter influencers vara med redan i produktionen av det som sedan ska marknadsföras.

LÄS ÄVEN: Nu släpper e-handlarna in influencers i produktionen

"Ett stort antal kunder inom e-handel"

Men hur hittar man egentligen rätt influencer att samarbeta med? Det vill företaget Boostified hjälpa till med. Det Malmöbaserade bolaget beskriver sig själv som en "digital plattform som matchar ihop byråer, varumärken och influencers", och ska sedan starten för drygt ett år sedan ha inlett samarbeten med ett flertal e-handelsföretag.

- Vi har ett stort antal kunder inom e-handel: Mode, livsstil, träning, och det som är mest intressant den senaste tiden är dagligvaruhandeln. Matleveranser direkt hem till dörren har ökat explosionsartat den senaste tiden och i med det så vill dessa företag marknadsföra sina tjänster. Och det mest effektiva sättet att marknadsföra sig just nu är via influencers, skriver medgrundaren Imad Ibrahim i ett mejl till Ehandel.se.

Det Boostified bidrar med till e-handlaren är att bland annat skicka ut produkter till influencers, som i utbyte länkar till företagens sidor i sina flöden.

Annons
Annons

Vad skiljer er från andra PR-byråer?

Boostified är en digital plattform med tusentals micro-influencers, som matchar ihop varumärken och byråer med varandra för samarbeten. Vi har ett 3PL-system där alla utskick till influencers går via oss, även kylprodukter. Allt företag behöver göra är att skicka en pall med produkter till vårt lager. Sen sköter vi resten och inom en månad får kunden en slutrapport med alla influencers bilder och statistik, fortsätter Imad Ibrahim.

Mindre och nishade influencers går hem

På senare tid har e-handlare och andra i den digitala branschen pratat allt mer om vikten av att vara genuin i sitt val av influencer. Om det tidigare var ju fler följare desto bättre som gällde, så är det snarare kvalitet framför kvantitet som är ledorden nu.

Hur jobbar Boostified för att matcha företag och influencers på ett bra sätt?

- Det är just där Boostified affärsidé föddes. Företag vill jobba med mindre influencers som genuint gillar deras produkter. Vår första kund var Lindahls Kvarg, som ville nå ut till fitnessinfluencers som älskade träning och hälsa. Genom att välja ett flertal micro-influencers i denna kategorin så gjorde vi det möjligt att nå ut till en större massa inom en nischad målgrupp. Väljer man en större mega-influencer så når man oftast en bredare målgrupp.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Det går bra nu.

Annons
Annons
Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

1
Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

2
<nobr>E-handlarna</nobr> är supertaggade inför shoppingfesten

E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desktop-trafiken till <nobr>e-handlare</nobr> sjunker mer än beräknat

Desktop-trafiken till e-handlare sjunker mer än beräknat

Mobilen tar över.

NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Helgläsning: NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Ska skapa "skönhetens ICA".

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

Annons
Annons
Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Lanserade egen e-handel när köpet blev för krångligt.

Coops nästa <nobr>e-handelssteg</nobr> - leverans lördag och söndag

Coops nästa e-handelssteg - leverans lördag och söndag

Med start imorgon.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta