Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Från och med den 26 juli kommer det vara möjligt att beställa pizza från en digital plattform som Domino´s lanserar. Plattformen kommer att kunna användas både som en app på mobilen och via desktop och ska göra det snabbare för kunderna att beställa hem mat. 

– Våra pizzor ska vara lättillgängliga var kunden än befinner sig. Med den nya plattformen blir det ännu enklare. Du kan beställa middagen oavsett om du är på väg hem från jobbet eller väntar på att barnen ska bli klara på fotbollsträningen, säger Peter Jakobsen, vd på Domino’s Pizza Sverige.

Annons

I Sverige öppnade de sin första butik på Mobilia i Malmö 2016 och introducerade sin e-handel under 2018. Just nu har de nio restauranger i Sverige, men planerar en fortsatt expansion under hösten. Företaget har tidigare sagt att de på sikt ska öppna 100 restauranger i Sverige. Men nu satsar restaurangkedjan på sin e-handelskarriär och stärker, genom sin nya sajt, sin omnikanal.

Satsar på omnikanal

Restaurangkedjan verkar satsa mycket på det digitala. På Domino´s pizza i USA går det redan nu att beställa mat via röststyrning från Amazon Alexa och få den hemkörd med självkörande bilar. Även i Sverige hjälper digitaliseringen företaget att nå ut till kunderna. 

– När konkurrensen blir hårdare och efterfrågan på hemleveranser ökar, är det avgörande att fokusera på användarvänlighet, säger Peter Jakobsen.

Företaget lanserade konceptet med onlinepizza i USA redan 2007. Den amerikanska restaurangkedjan finns i över 80 länder. 

Annons