E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Qliro Group berättar idag hur det tredje kvartalet såg ut för e-handelskoncernen. Det är inga fantastiska tillväxtsiffror men bolaget rapporterar en tillväxt på 6 procent, med en omsättning på drygt 868 miljoner kronor.

E-handelsverksamheten ökar

Rörelseresultatet för hela koncernen går dock från minus 30,9 miljoner till plus 3,4 miljoner, vilket förstås är en trevlig utveckling. Resultatet per aktie blir dock i princip noll (-0,01).

Annons

Tittar man på årets första nio månader så har Qliro Group omsatt nära 2,8 miljarder kronor.

- Qliro Group har ytterligare förstärkt sin position inom digital handel i Norden under kvartalet. Vi har gjort framsteg i linje med den strategiska inriktning som vi kommunicerade i början av året. Vår e-handelsverksamhet ökade omsättningen, bruttomarginalen och rörelsemarginalen. Qliro Financial Services drar nytta av dessa volymer och ökar sin omsättning och sitt erbjudande, skriver koncernechefen Marcus Lindqvist i dagens rapport.

Den strategiska inriktningen som Marcus talar om är de tre fokusområdena mode, finansiella tjänster och CDON Marketplace.

Företagets marknadsplats, som ligger under CDON.com, ökade försäljningen med 8 procent under kvartalet. Detta trots “negativ påverkan av en ny skatt på hemelektronikförsäljning i Sverige”, konstaterar Marcus.

Gymgrossisten minskar

Nelly, som återfinns inom fokusområdet mode, ökade med 10 procent till 278 miljoner kronor, samtidigt som resultatet förbättrades.

Sist och minst, men starkast växande, hittar vi företagets finansiella tjänster som ligger under Qliro Financial Services. Detta bolag växte med hela 28 procent till 56 miljoner kronor, under det tredje kvartalet.

- Marknaden för e-handel är under snabb förändring. Under året har vi stärkts i tilltron till vår strategiska inriktning att bredda marknadsplatsen, förstärka våra egna varumärken inom mode, effektivisera logistiken, dra nytta av datadrivna kundrelationer och bredda vår roll i värdekedjan med finansiella tjänster, säger Marcus Lindqvist avslutningsvis.

Det enda området som verkar ha gått dåligt den senaste tiden är "Health and Sport Nutrition", där bland annat e-handeln Gymgrossisten ingår. Denna del av verksamheten minskade sin omsättning med 5 procent. Men det ska bara vara Gymgrossisten som minskar, andra delar som hälsokost (Bodystore) och grossistverksamheten (Fitness Market Nordic) ska växa.

Annons

Annons