Annons

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt Foto: Izahaggstrom.se Iza Häggström

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt

2017-09-05 07:53

Alla är överens: Att influencerns inlägg var reklam, framgick inte.

Tidigare angavs i artikeln att Iza Häggström enligt ett beslut från Reklamombudsmannen skulle ha samarbetat med ett bolag vid namn Alltryck AB. Enligt Alltryck ska något sådant samarbete aldrig ha förekommit och Reklamombudsmannen har nu avpublicerat beslutet i väntan på en ny utredning av fallet.

I förra veckan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Madlady fällts av Reklamombudsmannen, RO, sedan de låtit influencern Kissie marknadsföra deras produkter på ett sätt som RO klassade som könsdiskriminerande.

Nu har ännu en influencer fällts av RO, men denna gång för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut sina inlägg som reklam.

Fick instruktion från annonsören

När den 20-åriga influencern Iza Häggström publicerade ett reklaminlägg, hade hon ingen aning om att hon gjorde något felaktigt.

Annons
Annons

Enligt henne ska annonsören, som i det här fallet är Glossybox, ha gett henne utförliga instruktioner om vad hon skulle skriva. Någon information om att ordet reklam måste finnas med i marknadsföringen, ska hon inte ha fått.

“Annonsören ber om ursäkt”

Något som dock är lite ovanligt i den här historien är att alla tycks vara överens. Iza Häggström, Glossybox och Reklamombudsmannen kommer alla till samma slutsats; Att den annons som influencern postade i sina kanaler var reklam, framgick inte.

- Influencern antog att annonsören som seriöst företag visste vad de pratade om och gav korrekt information. Influencern kommer i fortsättningen att ha med information om att det är reklam och samarbeten, nu när denne vet bättre, sammanfattar Reklamombudsmannen Iza Häggströms ståndpunkt.
- Annonsören ber om ursäkt för oklar kommunikation gällande Iza Häggströms Instagraminlägg och framför att man har bett henne att lägga till tydlig kommunikation gällande reklam, samt att detta ska ha åtgärdats nu. Ursprungligen var samarbetet enbart på hennes blogg, där reklammarkeringen var tydlig. Tyvärr har denna markering missats vid inlägget på Instagram. Hashtaggen ”ad” har nu lagts till i inlägget (vilket gjordes i maj). I fortsättningen när annonsören samarbetar på ett liknande sätt, kommer man att se till att influencers lägger till detta i slutet av sina inlägg på ett korrekt sätt, ska Glossybox ha skrivit till RO.

Inlägget fälls nu av RO, vilket dock inte får några andra konsekvenser för e-handelsföretaget och influencern än att beslutet publiceras offentligt.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Lanserar konkurrent till Tretti.se.

Annons
Annons
Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

1
Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Annons
Annons
Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

3
NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

1
Han får ansvaret för miljardbolagets <nobr>e-handel</nobr>

Han får ansvaret för miljardbolagets e-handel

Internrekryterar ny VP.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta