Annons

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt Foto: Izahaggstrom.se Iza Häggström

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt

2017-09-05 07:53

Alla är överens: Att influencerns inlägg var reklam, framgick inte.

Tidigare angavs i artikeln att Iza Häggström enligt ett beslut från Reklamombudsmannen skulle ha samarbetat med ett bolag vid namn Alltryck AB. Enligt Alltryck ska något sådant samarbete aldrig ha förekommit och Reklamombudsmannen har nu avpublicerat beslutet i väntan på en ny utredning av fallet.

I förra veckan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Madlady fällts av Reklamombudsmannen, RO, sedan de låtit influencern Kissie marknadsföra deras produkter på ett sätt som RO klassade som könsdiskriminerande.

Nu har ännu en influencer fällts av RO, men denna gång för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut sina inlägg som reklam.

Fick instruktion från annonsören

När den 20-åriga influencern Iza Häggström publicerade ett reklaminlägg, hade hon ingen aning om att hon gjorde något felaktigt.

Annons
Annons

Enligt henne ska annonsören, som i det här fallet är Glossybox, ha gett henne utförliga instruktioner om vad hon skulle skriva. Någon information om att ordet reklam måste finnas med i marknadsföringen, ska hon inte ha fått.

“Annonsören ber om ursäkt”

Något som dock är lite ovanligt i den här historien är att alla tycks vara överens. Iza Häggström, Glossybox och Reklamombudsmannen kommer alla till samma slutsats; Att den annons som influencern postade i sina kanaler var reklam, framgick inte.

- Influencern antog att annonsören som seriöst företag visste vad de pratade om och gav korrekt information. Influencern kommer i fortsättningen att ha med information om att det är reklam och samarbeten, nu när denne vet bättre, sammanfattar Reklamombudsmannen Iza Häggströms ståndpunkt.
- Annonsören ber om ursäkt för oklar kommunikation gällande Iza Häggströms Instagraminlägg och framför att man har bett henne att lägga till tydlig kommunikation gällande reklam, samt att detta ska ha åtgärdats nu. Ursprungligen var samarbetet enbart på hennes blogg, där reklammarkeringen var tydlig. Tyvärr har denna markering missats vid inlägget på Instagram. Hashtaggen ”ad” har nu lagts till i inlägget (vilket gjordes i maj). I fortsättningen när annonsören samarbetar på ett liknande sätt, kommer man att se till att influencers lägger till detta i slutet av sina inlägg på ett korrekt sätt, ska Glossybox ha skrivit till RO.

Inlägget fälls nu av RO, vilket dock inte får några andra konsekvenser för e-handelsföretaget och influencern än att beslutet publiceras offentligt.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem