Annons

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt Foto: Izahaggstrom.se Iza Häggström

E-handelsreklam fälldes av RO - Glossybox ber om ursäkt

2017-09-05 07:53

Alla är överens: Att influencerns inlägg var reklam, framgick inte.

Tidigare angavs i artikeln att Iza Häggström enligt ett beslut från Reklamombudsmannen skulle ha samarbetat med ett bolag vid namn Alltryck AB. Enligt Alltryck ska något sådant samarbete aldrig ha förekommit och Reklamombudsmannen har nu avpublicerat beslutet i väntan på en ny utredning av fallet.

I förra veckan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Madlady fällts av Reklamombudsmannen, RO, sedan de låtit influencern Kissie marknadsföra deras produkter på ett sätt som RO klassade som könsdiskriminerande.

Nu har ännu en influencer fällts av RO, men denna gång för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut sina inlägg som reklam.

Fick instruktion från annonsören

När den 20-åriga influencern Iza Häggström publicerade ett reklaminlägg, hade hon ingen aning om att hon gjorde något felaktigt.

Annons
Annons

Enligt henne ska annonsören, som i det här fallet är Glossybox, ha gett henne utförliga instruktioner om vad hon skulle skriva. Någon information om att ordet reklam måste finnas med i marknadsföringen, ska hon inte ha fått.

“Annonsören ber om ursäkt”

Något som dock är lite ovanligt i den här historien är att alla tycks vara överens. Iza Häggström, Glossybox och Reklamombudsmannen kommer alla till samma slutsats; Att den annons som influencern postade i sina kanaler var reklam, framgick inte.

- Influencern antog att annonsören som seriöst företag visste vad de pratade om och gav korrekt information. Influencern kommer i fortsättningen att ha med information om att det är reklam och samarbeten, nu när denne vet bättre, sammanfattar Reklamombudsmannen Iza Häggströms ståndpunkt.
- Annonsören ber om ursäkt för oklar kommunikation gällande Iza Häggströms Instagraminlägg och framför att man har bett henne att lägga till tydlig kommunikation gällande reklam, samt att detta ska ha åtgärdats nu. Ursprungligen var samarbetet enbart på hennes blogg, där reklammarkeringen var tydlig. Tyvärr har denna markering missats vid inlägget på Instagram. Hashtaggen ”ad” har nu lagts till i inlägget (vilket gjordes i maj). I fortsättningen när annonsören samarbetar på ett liknande sätt, kommer man att se till att influencers lägger till detta i slutet av sina inlägg på ett korrekt sätt, ska Glossybox ha skrivit till RO.

Inlägget fälls nu av RO, vilket dock inte får några andra konsekvenser för e-handelsföretaget och influencern än att beslutet publiceras offentligt.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.