Annons

E-handla mer populärt än att shoppa i fysiska butiker

E-handla mer populärt än att shoppa i fysiska butiker

2012-11-06 12:13

Brittiska konsumenter handlar hellre på nätet än tar sig till en fysisk butik för att shoppa. Enligt en ny undersökning uppger 83 procent av de tillfrågade att de använder en dator när de gör ett inköp, medan 81 procent tar sig till affären.

Den största skillnaden bland de 2 071 tillfrågade finns i ålderskategorin 34-44 år. Här är skillnaden 85 procent mot 78 procent, med fördel för e-handeln.

Undersökningen är utförd av marknadsundersökningsföretaget Tealeaf som ägs av IBM och anses trovärdiga i branschen. Trots det så kanske man ändå bör ta studien med en nypa salt.

Undersökningen är nämligen genomförd på nätet, men enligt Tealeaf själva ska man ha försökt konstruera studien på ett sådant sätt att resultatet inte ska bli partiskt.
 
Undersökningen visar också hur konsumenterna föredrar att undersöka en produkt eller tjänst. När det gäller detaljhandeln säger 75 procent att de besöker fysiska butiker för att undersöka en produkt medan endast en femtedel tar sig till resebyrån när de planerar sin semester. I jämförelse svarar 90 procent att de använder sig av sin dator för att hitta resan de söker.

Undersöker på mobilen och handlar i butik

Mobilen har som vi tidigare nämnt blivit allt viktigare i Storbritannien inom e-handeln. Men än så länge används den mobila webben i störst utsträckning för att få mer fakta kring en produkt eller tjänst.

En fjärdedel av de tillfrågade använder sin smartphone för att undersöka en produkt eller tjänst och 12 procent har någon gång handlat från sin smartphone. Här är skillnaden störst i ålderskategorin 25-34 där 29 procent gjort ett inköp via sin mobil, följt av 18-24 åringar på 19 procent.

Efter att ha undersökt en produkt på sin smartphone säger 38 procent att de sedan slutfört köpet i en butik jämfört med 25 procent som avslutade köpet på sin smartphone.

Vill ni veta mer om undersökningen och se lite fler siffror kan ni kolla på den här sidan. Det har även gjorts en liknande undersökning bland de amerikanska konsumenterna som ni kan ta del av.



Källa: Econsultancy

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta