Ekologisk e-handel gick från 0 till 8 miljoner på två år

När Sara Mårtensson startade Lapland Eco Store var det för att skapa ett jobb till sig själv. Idag har hon fem anställda och omsätter nära 8 miljoner kronor.

I juni 2013 startade Sara Mårtensson Lapland Eco Store, en nätbutik som säljer ekologiska och giftfria produkter som livsmedel, leksaker och hudvård. Till en början skötte hon verksamheten hemifrån med ett par hundra produkter i sortimentet, men sedan dess har det hänt en del.

Idag säljer hon uppemot 2 700 produkter i butiken, och i en intervju med Svenskt Näringsliv, berättar hon att företaget nu har fem anställda. Samtidigt har omsättningen ökat från 4,3 miljoner kronor 2014, till en beräknad omsättning på cirka 8 miljoner kronor 2015.

Annons
Annons

– Att starta nätbutiken var ett sätt att skapa jobb till mig själv. Näthandel är ett jättebra sätt att skaffa sig ett jobb som jag tycker fler borde prova på. Nu har företaget vuxit och vi är fem anställda, det känns väldigt bra att kunna erbjuda jobb till andra också, säger Sara Mårtensson.

Fördel med näthandel i glesbygd

Till en början var många tveksamma till idén att starta en e-handel med ekologiska produkter. De visade sig ha fel och idag håller hon inte längre till hemma i källaren utan har både butik och lager i utkanten av Storuman.

Nätbutiken har kunder över hela landet medan den fysiska butiken i Storuman skapar ett mervärde för kunderna i trakten. Enligt Sara Mårtensson är nätet framtidens handel, särskilt för de på mindre orter. Något vi sett flera exempel på.

– Det finns stora fördelar med att driva näthandel i glesbygd. Det finns bra transporter och billiga lokaler. Det är lätt att hitta bra, engagerad personal. Jag kan kort sagt inte se vad som skulle bli bättre med att driva nätbutik i en större stad, säger Sara Mårtensson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!