Annons

Hachette vill omvandla tweets till bokförsäljning

Hachette vill omvandla tweets till bokförsäljning

2014-12-15 08:17

Twitter fortsätter sin satsning på e-handel. Efter att mikrobloggen under hösten lanserat en köpknapp är det nu dags för ett av USA:s största bokförlag att kränga böcker direkt via Twitter. För att göra det lite extra lockande skickar man med exklusiva bonusgåvor till kunderna.

Amazon och bokförlaget Hachette lyckades efter mycket om och men lösa sin flera månader långa offentlig dispyt som bland annat berodde på prissättningen av e-böcker. Men även om e-handelsjätten snart återgår till normala leveransnivåer av det franskägda förlagets böcker, experimenterar Hachette nu med nya sätt att sälja böcker.

Bokförlaget planerar nämligen att kränga sina titlar via Twitter, mikrobloggen som tagit allt fler kliv närmare e-handeln den senaste tiden. Något som ska göras med hjälp av e-handelsföretaget Gumroad som sedan tidigare hakat på Twitters e-handelståg.

Lockrop på Twitter

Än så länge är det bara ett fåtal författare som deltar i försöket att omvandla tweets till bokförsäljning. Bland dessa finns Amanda Palmer och astronauten Chris Hadfield, men de som köper en bok får något extra utöver bara en bok.

Båda kommer att inkludera en liten gåva till de som handlar via Twitter. Palmer slänger med en sida från det ursprungliga manuskriptet av boken, The Art of Asking, komplett med sina egna anteckningar samt kommentarer från sin redaktör samt sin man och författarkollega, Neil Gaiman.

Hadfield kontrar med bland annat ett signerat originalfoto. Att man inkluderar en liten bonus är troligtvis för att locka kunder, som normalt hade hoppat vidare till Amazon, till att istället prova köpa direkt från Twitter.

 

Källa: The Verge
Foto:
Aaron Durand, Twitter

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta