Handlarna: E-handeln står för 20 procent år 2025

Nästan varannan säger att digitaliseringen ställer nya kompetenskrav på personal som rekryteras till företaget.

En majoritet av handlarna tror att e-handeln kommer stå för minst en femtedel av handeln år 2025. Över 30 procent tror dessutom att e-handeln kommer stå för över 25 procent samma år. Det visar rapporten Handelsbarometern februari 2017, som görs av Svensk Handel.

E-handeln leder till högre kompetenskrav

Dessutom anger en stor andel handlare att den växande e-handeln ställer nya krav vid rekryteringar.

Annons

- Digitalisering och e-handel medför också nya kompetensbehov. 46 procent av handlarna ställer nya krav när de rekryterar till följd av digitaliseringens framfart. Inom sällanköpsvaruhandeln där digitaliseringen ännu så länge kommit längre ser 52 procent av handlarna ett nytt kompetensbehov medan motsvarande siffra hos dagligvaruhandlarna uppgår till 40 procent, konstaterar Svensk Handel i rapporten.

"Viktigt att det finns utbildningar"

Och Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg efterfrågar fler relevanta utbildningar inom området.

- Det digitala skiftet förändrar förutsättningarna för handeln och ställer krav på ny typ av kompetens. För handeln är det viktigt att det finns utbildningar som kan svara mot det nya behovet, säger Jonas Arnberg, i ett pressmeddelande.

Framtidstron på minus

Samtidigt är framtidstron i den fysiska handeln fortfarande på minus. Mest pessimistiska är sällanköpshandlarna.

- Handlarna är förhoppningsfulla inför försäljningens utveckling, men när det kommer till lönsamhet och anställningar är det fortsatt fler handlare som är negativa, säger Jonas Arnberg.

Annons