Annons

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor Håkan Svedman, vd och landschef Ikea Sverige

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor

2018-10-10 13:00

Ökade med 46 procent.

Ikea Sverige har lagt ännu ett starkt år till handlingarna. Det står klart när företaget i dag presenterar sina siffror för verksamhetsåret 2017/2018. Försäljningen för bolaget som helhet kom upp i 16,8 miljarder kronor, och e-handeln verkar ha haft en särskilt framträdande roll.

Nära 100 miljoner besök på Ikea.se

Bland annat ska Ikeas svenska e-handelsförsäljning under året ha ökat med 46 procent och sajten Ikea.se ska under samma period ha fått drygt 98 miljoner besök. Med tanke på att Ikeas svenska e-handel under verksamhetsåret 2016/2017 omsatte 672 miljoner kronor, innebär det alltså att e-handelsförsäljningen i år kom upp i drygt 981 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

Företaget menar att framgångarna har att göra med bland annat ett nytt e-handelslager och nya satsningar på hemleveranser och så kallad Click & Collect.

Annons
Annons
- Vi vill komma närmare våra kunder och har under året ökat tillgängligheten till IKEA. Investeringar som kortsiktigt kostat men där vi både under innevarande verksamhetsår och framöver kommer kunna se resultat, både kopplat till försäljning och bättre upplevelser för våra kunder, säger Håkan Svedman, VD och landschef IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

Ikeas försäljning har under året ökat något, från 16,4 miljarder förra året, och långt ifrån alla väljer att besöka företaget digitalt. De 22 varuhusen som Ikea har i Sverige ska under de senaste 12 månaderna ha fått 38 miljoner besök.

Utsläppsfria hemleveranser till 2025

Håkan Svedman lyfter fram den varma sommaren som en bidragande orsak till försäljningsökningen.

- Klimatet är vår tids viktigaste fråga. Vi ska därför fortsätta att inspirera våra kunder till att leva ett mer hållbart liv hemma och genom innovation och fortsatta satsningar inom hållbarhet, förnybar energi och hållbara transporter, säger han, och fortsätter:
- Under året som gick lanserade vi vår nya hållbarhetsstrategi som säger att Ikea ska vara cirkulära och klimatpositiva till 2030, där ett delmål är att alla Ikeas hemleveranser i Sverige ska vara utsläppsfria senast 2025.

Under det kommande året planerar Ikea att fortsatt satsa på e-handeln, och nyligen meddelade bolaget att den tidigare tillfälliga e-handelsbutiken Ikea Kök, nu har blivit permanent.

- Ikea Kök är en succé, vi har verkligen träffat rätt och kunnat möta en stor efterfrågan. Vi gläds och samtidigt som vi lär oss av driva butik i city, avslutar Håkan Svedman.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta