Annons

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor Håkan Svedman, vd och landschef Ikea Sverige

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor

2018-10-10 13:00

Ökade med 46 procent.

Ikea Sverige har lagt ännu ett starkt år till handlingarna. Det står klart när företaget i dag presenterar sina siffror för verksamhetsåret 2017/2018. Försäljningen för bolaget som helhet kom upp i 16,8 miljarder kronor, och e-handeln verkar ha haft en särskilt framträdande roll.

Nära 100 miljoner besök på Ikea.se

Bland annat ska Ikeas svenska e-handelsförsäljning under året ha ökat med 46 procent och sajten Ikea.se ska under samma period ha fått drygt 98 miljoner besök. Med tanke på att Ikeas svenska e-handel under verksamhetsåret 2016/2017 omsatte 672 miljoner kronor, innebär det alltså att e-handelsförsäljningen i år kom upp i drygt 981 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

Företaget menar att framgångarna har att göra med bland annat ett nytt e-handelslager och nya satsningar på hemleveranser och så kallad Click & Collect.

Annons
Annons
- Vi vill komma närmare våra kunder och har under året ökat tillgängligheten till IKEA. Investeringar som kortsiktigt kostat men där vi både under innevarande verksamhetsår och framöver kommer kunna se resultat, både kopplat till försäljning och bättre upplevelser för våra kunder, säger Håkan Svedman, VD och landschef IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

Ikeas försäljning har under året ökat något, från 16,4 miljarder förra året, och långt ifrån alla väljer att besöka företaget digitalt. De 22 varuhusen som Ikea har i Sverige ska under de senaste 12 månaderna ha fått 38 miljoner besök.

Utsläppsfria hemleveranser till 2025

Håkan Svedman lyfter fram den varma sommaren som en bidragande orsak till försäljningsökningen.

- Klimatet är vår tids viktigaste fråga. Vi ska därför fortsätta att inspirera våra kunder till att leva ett mer hållbart liv hemma och genom innovation och fortsatta satsningar inom hållbarhet, förnybar energi och hållbara transporter, säger han, och fortsätter:
- Under året som gick lanserade vi vår nya hållbarhetsstrategi som säger att Ikea ska vara cirkulära och klimatpositiva till 2030, där ett delmål är att alla Ikeas hemleveranser i Sverige ska vara utsläppsfria senast 2025.

Under det kommande året planerar Ikea att fortsatt satsa på e-handeln, och nyligen meddelade bolaget att den tidigare tillfälliga e-handelsbutiken Ikea Kök, nu har blivit permanent.

- Ikea Kök är en succé, vi har verkligen träffat rätt och kunnat möta en stor efterfrågan. Vi gläds och samtidigt som vi lär oss av driva butik i city, avslutar Håkan Svedman.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta