Annons

InkClub satsar stort på kökets bläckpatroner

InkClub satsar stort på kökets bläckpatroner

2014-11-18 08:29

Det började med bläck och toner, nu inleds kampen om kapselkaffet. InkClub, en av Sveriges största e-handlare inom förbrukningsvaror, planerar att utmana kaffebranschen på samma sätt som man gjort på marknaden för bläck och toner.

Sedan starten för 14 år sedan har inkClub gått från att sälja bläck till en rad olika produkter. På senare år har dustClub, lightClub och batteryClub flyttat in under samma tak och i våras lanserades en ny sajt som e-handlaren själv beskriver som Nordens största e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror.

Därför känns den senaste satsningen inte särskilt långsökt. För vad går det en hel del av i de svenska hemmen, och runt om i våra kontorslandskap, om inte kökets eget bläck. Förutom bland annat bläck, toner, batterier, dammsugarpåsar, kontorsvaror och städartiklar kan man nu även hitta kaffekapslar på sajten.

– I Sverige dricker vi mycket kaffe, både i hemmet och på kontoret. Och kapselkaffet är en förbrukningsvara som passar perfekt in i vårt koncept. Därför har vi valt att addera kaffe till sortimentet, säger Fredrik Brandt, vd för inkClub.

Fika bör man, annars dör man

InkClub kommer att lagerhålla och sälja kapslar som passar alla välkända märken på marknaden. Dessutom lanserar e-handlaren den egna kapselmaskinen Italico.

– En kapsel kaffe kostar från knappt 4 kronor upp till en tia - bara för en kopp. Med vår fikakultur på arbetsplatserna blir detta en dyr affär för företagen. Vi lanserar nu, vid sidan om vanligt kaffe, ett brett sortiment kapslar som passar till de vanligaste maskinerna till ett pris som är runt 25 procent lägre än märkeskapslarna, säger Fredrik Brandt.

En undersökning gjord bland inkClubs företagskunder visar att fikapausen är en viktig del i vår arbetsvardag. 68 procent fikar minst en gång per dag och 13 procent fikar tre eller fler gånger per dag. Över 75 procent uppger att fikapausen är ganska eller mycket viktigt. En syn man delar på inkClub.

– Vi har gått från att vara ett källarföretag till en e-handelsjätte med en omsättning på cirka 540 miljoner kronor och vår satsning på kaffe är ett viktigt steg i vår framtida utveckling, säger Fredrik Brandt.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons
Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons
Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta