Annons

InkClub satsar stort på kökets bläckpatroner

InkClub satsar stort på kökets bläckpatroner

2014-11-18 08:29

Det började med bläck och toner, nu inleds kampen om kapselkaffet. InkClub, en av Sveriges största e-handlare inom förbrukningsvaror, planerar att utmana kaffebranschen på samma sätt som man gjort på marknaden för bläck och toner.

Sedan starten för 14 år sedan har inkClub gått från att sälja bläck till en rad olika produkter. På senare år har dustClub, lightClub och batteryClub flyttat in under samma tak och i våras lanserades en ny sajt som e-handlaren själv beskriver som Nordens största e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror.

Därför känns den senaste satsningen inte särskilt långsökt. För vad går det en hel del av i de svenska hemmen, och runt om i våra kontorslandskap, om inte kökets eget bläck. Förutom bland annat bläck, toner, batterier, dammsugarpåsar, kontorsvaror och städartiklar kan man nu även hitta kaffekapslar på sajten.

– I Sverige dricker vi mycket kaffe, både i hemmet och på kontoret. Och kapselkaffet är en förbrukningsvara som passar perfekt in i vårt koncept. Därför har vi valt att addera kaffe till sortimentet, säger Fredrik Brandt, vd för inkClub.

Fika bör man, annars dör man

InkClub kommer att lagerhålla och sälja kapslar som passar alla välkända märken på marknaden. Dessutom lanserar e-handlaren den egna kapselmaskinen Italico.

– En kapsel kaffe kostar från knappt 4 kronor upp till en tia - bara för en kopp. Med vår fikakultur på arbetsplatserna blir detta en dyr affär för företagen. Vi lanserar nu, vid sidan om vanligt kaffe, ett brett sortiment kapslar som passar till de vanligaste maskinerna till ett pris som är runt 25 procent lägre än märkeskapslarna, säger Fredrik Brandt.

En undersökning gjord bland inkClubs företagskunder visar att fikapausen är en viktig del i vår arbetsvardag. 68 procent fikar minst en gång per dag och 13 procent fikar tre eller fler gånger per dag. Över 75 procent uppger att fikapausen är ganska eller mycket viktigt. En syn man delar på inkClub.

– Vi har gått från att vara ett källarföretag till en e-handelsjätte med en omsättning på cirka 540 miljoner kronor och vår satsning på kaffe är ett viktigt steg i vår framtida utveckling, säger Fredrik Brandt.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta