Jetshopkunder växer dubbelt så snabbt som marknaden

Enligt e-handelsleverantören ökade deras kunder sin försäljning med 30 procent under det första kvartalet 2016, jämfört med föregående år.

När PostNord, HUI Research och Svensk Digital Handel nyligen släppte sin prognos för 2016 spådde man en tillväxt på 16 procent för den svenska e-handeln för helåret. Siffror som är något i underkant, i alla fall enligt Jetshop.

E-handelsleverantörens kunder har nämligen ökat sin onlineförsäljning med hela 30 procent under årets första kvartal jämfört med förra året. Något som kan jämföras med butikerna i Ehandel.se Analytics som ökade intäkterna med 9 procent första kvartalet.

Annons

– Det är självklart glädjande att våra kunder växer mer än dubbelt så mycket som marknaden i stort. Vår långsiktiga satsning på att erbjuda molnbaserade e-handelssystem för mid-size segmentet ser ut att vara en bra idé uppenbarligen, säger Christian Zanders, CEO på Jetshop.

Mobilt står för 40 procent av köpen

Jetshop kan även konstatera att antalet transaktioner ökade med 24 procent, under årets första tre månader. Ser man till alla butiker som ingår i Ehandel.se Analytics så landar ökningen på mer blygsamma 14 procent.

Samtidigt ökade snittordervärdet med 5 procent till 1221 kronor under perioden för Jetshops kunder, att jämföra med -2,5 procent för butikerna i Ehandel.se Analytics.

Konsumenten blir också allt mer mobil. Under första kvartalet var det drygt 60 procent av besökarna till Jetshops kunder som använde en mobil enhet, och de e-handlare som satsat på en mobilt anpassad köpupplevelse, rapporterar att köp från mobila enheter uppgår till cirka 40 procent.

– I takt med att den mobila trafiken ökar, ökar också behovet av en anpassad köpupplevelse. De kunder som valt att satsa på mobilanpassad adaptiv design ser en markant konverteringsökning från mobil trafik, säger Kristofer Hillhammar, CPO på Jetshop.

Annons