Kinas regering ska städa bland landets e-handlare – igen

Kinesiska myndigheter ska i en ny kampanj försöka få bukt med piratkopior och fejkade transaktioner bland landets e-handelsföretag.

För drygt ett år sedan införde Kinas statliga förvaltning för industri och handel, the State Administration for Industry and Commerce, skärpta kontroller i ett försök att få bukt med piratkopior, falska transaktioner samt produktrecensioner, så kallat brushing.

Nu gör myndigheten ytterligare en rajd för att öka trovärdigheten bland landets e-handlare, rapporterar Reuters. Precis som i tidigare fall kommer handelsministeriet att inrikta sig på varumärkesintrång och fejkade transaktioner, men man ska även titta lite närmare på produkter som är av undermålig kvalité.

Annons

Fler kontroller och hårdare straff

Myndigheten namnger inte några specifika företag men det är vida känt sedan tidigare att Alibaba har stora problem med piratkopior på sina marknadsplatser. Även om man gör sitt bästa för att råda bot på problemet. Konkurrenten JD.com kommer med största säkerhet också att få en påhälsning eller två.

Kampanjen kommer att pågå från maj till juni och innebär att myndigheten kommer att utöka kontrollerna samt ge hårdare straff till de som bryter mot reglerna. Om det kommer att ha någon effekt återstår att se men det är inte första gången som kinesiska myndigheter genomför liknande kampanjer som riktar sig mot e-handeln.

Annons