Annons

Klackarna i taket när två nätjättar går samman

Klackarna i taket när två nätjättar går samman

2013-08-23 08:20

De två prenumerationstjänsterna JustFab och ShoeDazzle går samman. Enligt egen utsago blir de nu världens största aktör inom e-handel och mode. Tillsammans har de 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med intäkter på 400 miljoner dollar.

ShoeDazzle lanserades 2009 och började sin bana som en ren prenumerationstjänst inom mode. Förra året övergav man den idén och satsade på att bli en gammal hederlig e-handel. Något som inte riktigt gick som man hoppats, och ganska snabbt återinförde de sin prenumerationsmodell.

JustFab däremot har varit trogen sin affärsmodell sedan starten 2010. Deras medlemmar betalar en fast månadsavgift och får i utbyte skor eller kläder som är utvalda av stylister. Totalt ska Shoedazzle ha 15 miljoner medlemmar världen över och kommer i år att omsätta runt 250 miljoner dollar. Men nu slår de båda jättarna och forna rivalerna ihop sina skopåsar.

Fortfarande två varumärken

Tillsammans kommer de båda sajterna att ha 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med att omsätta 400 miljoner dollar. De sägs även stå för 15 procent av skomarknaden för kvinnor i åldern 18-35 i USA.
– Här har vi skapat ett av världens största och snabbast växande e-handelsföretag inom mode med ett tydligt mål, att skapa ett multimiljard-dollar-företag här i Los Angeles. Genom att behålla varumärkena JustFab och ShoeDazzle kommer vi att kunna utöka vår räckvidd i USA avsevärt, och fortsätta att ta betydande marknadsandelar från traditionella skomärken, detaljhandlare och e-handelskonkurrenter, säger Adam Goldenberg, vd för JustFab.
Även om affären beskrivs som en fusion så kommer alltså ShoeDazzle att drivas vidare som en del i JustFabs portfolio som även innehåller JustFab, FabKids och Fabletics.


Källor: TechCrunch, Gigaom

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta