Annons

Klackarna i taket när två nätjättar går samman

Klackarna i taket när två nätjättar går samman

2013-08-23 08:20

De två prenumerationstjänsterna JustFab och ShoeDazzle går samman. Enligt egen utsago blir de nu världens största aktör inom e-handel och mode. Tillsammans har de 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med intäkter på 400 miljoner dollar.

ShoeDazzle lanserades 2009 och började sin bana som en ren prenumerationstjänst inom mode. Förra året övergav man den idén och satsade på att bli en gammal hederlig e-handel. Något som inte riktigt gick som man hoppats, och ganska snabbt återinförde de sin prenumerationsmodell.

JustFab däremot har varit trogen sin affärsmodell sedan starten 2010. Deras medlemmar betalar en fast månadsavgift och får i utbyte skor eller kläder som är utvalda av stylister. Totalt ska Shoedazzle ha 15 miljoner medlemmar världen över och kommer i år att omsätta runt 250 miljoner dollar. Men nu slår de båda jättarna och forna rivalerna ihop sina skopåsar.

Fortfarande två varumärken

Tillsammans kommer de båda sajterna att ha 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med att omsätta 400 miljoner dollar. De sägs även stå för 15 procent av skomarknaden för kvinnor i åldern 18-35 i USA.
– Här har vi skapat ett av världens största och snabbast växande e-handelsföretag inom mode med ett tydligt mål, att skapa ett multimiljard-dollar-företag här i Los Angeles. Genom att behålla varumärkena JustFab och ShoeDazzle kommer vi att kunna utöka vår räckvidd i USA avsevärt, och fortsätta att ta betydande marknadsandelar från traditionella skomärken, detaljhandlare och e-handelskonkurrenter, säger Adam Goldenberg, vd för JustFab.
Även om affären beskrivs som en fusion så kommer alltså ShoeDazzle att drivas vidare som en del i JustFabs portfolio som även innehåller JustFab, FabKids och Fabletics.


Källor: TechCrunch, Gigaom

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta