Annons

Metros nya VD: E-handeln står för 70 procent av affären Christen Ager-Hanssen

Metros nya VD: E-handeln står för 70 procent av affären

2019-01-21 08:00

Mediehuset numera involverat i tio e-handelsföretag.

Traditionell media har under de senaste åren fört en en ganska tynande tillvaro, med färre prenumeranter och sämre intäkter. Svaret från branschen har varit att hitta nya intäktsmodeller, som exempelvis att ge sig in i e-handelns värld - vilket bland andra Schibstedt och Ehandel.se:s ägarbolag LRF Media har testat.

"Intresserade av högmarginalsprodukter"

Men även Metro Media House, som utöver tidningen Metro också driver bland annat MetroMode och MetroJobb, har visat ett intresse för försäljning online.

LÄS ÄVEN: Metro om e-handeln: "Vi känner oss modiga"

Numera är Metro Media House med och driver tio olika e-handelssajter, berättar företagets nytillträdde vd, Christen Ager-Hanssen, för Ehandel.se. Det typiska upplägget är att Metro Media House går in som delägare och sedan framför allt arbetar med marknadsföringen av sajterna. En av butikerna är skönhetsjätten Feelunique.com, som säljer i ett antal länder.

Annons
Annons
- E-handeln står nu för ungefär 70 procent av vår affärsmodell och det är ett område vi arbetar internationellt med. Vi är främst intresserade av högmarginalprodukter som till exempel skönhet och vitaminer, säger Christen Ager-Hanssen.

Nya affärsmodeller på plats

Christen Ager-Hanssen är sedan tidigare styrelseordförande för Metro Media House moderbolag Custos Group, men i samband med att affärsmodellen läggs om i riktning mot e-handeln tar han alltså över sin nya vd-roll.

- Under 2018 har vi utvecklat nya affärsmodeller för Metro Media House som nu ska implementeras och kommer att göra bolaget lönsamt igen. Det är en modell som maximalt utnyttjar kraften i Metros varumärke med dess höga trovärdighet och enorma räckvidd, säger Christen Ager-Hanssen i en kommentar.

Jonas Lundh, som tidigare var vd för Metro, blir nu istället Chief Operating Officer för Custos Group. Han ska framöver arbeta med samverkan mellan koncernens olika bolag.

- Nu är grundarbetet klart och vi ska ta koncernen till nästa nivå. Jag ser med stor optimism fram emot Metros fortsatta resa, säger Jonas Lundh.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta