Miljardföretag expanderar igen – öppnar flera nya nätbutiker

Varje varumärke får en egen e-handel.

Den svenska fönsterleverantören Inwido, som omsätter drygt 5,7 miljarder kronor, har under det senaste året tagit stora kliv framåt på e-handelsområdet. Tidigare i år lanserade företaget, under namnet Sparwindows, e-handel i Storbritannien och Irland, och för inte så länge sedan fortsatte e-handelsexpansionen till Danmark via uppköpet av Bedst & Billigst Group.

LÄS ÄVEN: Svensk jätte e-handelsökar - köper upp dansk konkurrent

Annons

Ska komplettera återförsäljarna

Nu meddelar fönsterjätten att en lansering av två andra webbshoppar också har inletts. Det handlar om B2C-butiker som ska sälja reservdelar och tillbehör, i första hand för varumärkena Elitfönster och Outline.

- Vår ambition med denna digitala satsning är att vi, som ledande aktör på marknaden, erbjuder ett komplement till den försäljning som sker via bygghandlare och därmed ökar tillgängligheten till våra konsumenter i form av utbud och information, säger Henrik Hjalmarsson, vd Inwido Sverige, i ett pressmeddelande.

Myggnät och solskydd i sortimentet

I den del av sortimentet som Inwido rubricerar som "tillbehör" ingår till exempel myggnät, persienner och solskydd, samt praktiska produkter som handtag och klimatsensorer.

Under 2018 planerar Inwido att fortsätta med sin e-handelexpansion. Detta genom att  lansera fler nätbutiker för andra av företagets varumärken.

- Elitfönsters och Outlines webbshoppar har varit igång ett par månader, vi har redan fått mycket positiv respons och även sålt produkter en bra bit över vår förväntan, säger Henrik Hjalmarsson.

Annons