Mio är på väg ut på nätet med egen E-handel

Möbelvaruhuskedjan Mio är på väg att ta klivet ut på nätet. Just nu söker man en e-handelsansvarig som ska leda och utveckla arbetet med Mios kommande nätbutik. När och hur det hela ska fungera återstår att se då de enskilda butikerna ägs av handlarna själva.

Mio är en av Sveriges ledande kedjor för möbler och heminredning med ett 60-tal butiker runt om i Sverige. Under räkenskapsåret 2011-2012 uppgick Mio-butikernas försäljning till knappt 2,4 miljarder kronor. Nu ser det ut som att man ska ta klivet ur soffan och även satsa på e-handel.

Just nu söker man nämligen efter en e-handelschef som ska leda och utveckla arbetet med Mios nya e-handel. Hur det är tänkt att den ska fungera vet vi inte riktigt ännu. Men Mio-butikerna ägs och drivs av handlarna själva så vi antar att den nya e-handeln och butikerna på något sätt ska samspela och arbeta tillsammans.

Annons
Annons

En växande marknad

Marknaden för möbler på nätet är fortfarande relativt ung men aktörerna blir allt fler. Vi har till exempel Rum21 som ägs av CDON, Furniturebox och Chilli som såg en snabb ökning med sin nya e-handel. Däremot är det få av de stora klassiska möbelvaruhusen som hittat ut på nätet.

Att många av de stora kedjornas enskilda butiker drivs av franchisetagare är något som lätt kan göra det något mer problematiskt att få till en bra lösning. Se bara på Media Markt som under en lång tid kämpade för att kunna lansera sin e-handel.

Men det finns också fördelar med att ha ett 60-tal butiker ute i landet, speciellt när man säljer tunga möbler. Butikerna kan då både fungera som support och upphämtningsställe.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!