Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Möbler och heminredning är en av de starkaste tillväxtbranscherna inom svensk e-handel och att klicka hem en soffa på nätet är inte längre något ovanligt. Snabbare leveranser och enklare returhantering är starkt bidragande faktorer, men i takt med att kunderna blir allt mer mobila gäller det att följa med i utvecklingen för att inte förlora kunder.

Något som många e-handlare insett i takt med att trafiken ökat från de mobila enheterna. En ökning som SoffaDirekt, som säljer möbler och inredning på nätet, också märkt av och därför har man nu lanserat en mobil e-handel.

Annons

– Vi har sett hur trafiken har förflyttat sig från stationära datorer till mobila enheter, därför känns den här satsningen fullt naturlig. Vårt mål är att trafiken ska återspeglas i försäljningssiffrorna. Vår övertygelse är att kunderna vill konvertera även i mobil, bara att det har varit för krångligt hittills, säger Roberto Mazzarella, VD SoffaDirekt.

"Kunden vill inte ha avancerade script"

SoffaDirekt grundades 2012 och har idag ett 10-tal anställda i Norrköping. Företaget har en egen produktion av stoppmöbler och kunderna bestod till en början uteslutande utav möbelhandlare, men man valde tidigt att även börja sälja direkt till slutkonsument.

– Idag arbetar vi mestadels mot privatkonsumenter, vilket krävt en enorm omställning i produktionsledet. Men utvecklingen har varit över förväntan. Nu hoppas vi på att vi kan ta ytterligare steg framåt i och med nya sajten, säger Mazzarella.

Förutom att satsa fullt ut på responsivitet så ville SoffaDirekt ha en sajt som inte tog överhanden och lät produkterna stå i centrum.

– Nu har vi hittat en approach som är mer SoffaDirekt. Kunden har ingen glädje av häftiga effekter eller avancerade script. De vill ha en användarvänlig hemsida, säger Roberto Mazzarella.

Annons