Nya rekord för den norska handeln på nätet

Näthandeln i Norge fortsätter att visa fin tillväxt. Under 2013 e-handlade våra norska grannar för sammanlagt 18,6 miljarder norska kronor, en ökning med 12,5 procent jämfört med föregående år. En betydligt starkare tillväxt än vad den traditionella handeln kan visa upp.

Under 2012 omsatte de norska nätbutikerna 13,5 miljarder norska kronor, en ökning med 7 procent jämfört med 2011. Tillväxten för 2013 blev betydligt bättre än så och landade på 12,5 procent. Det betyder att våra norska grannar shoppade för 18,6 miljarder norska kronor under förra året.

Det enligt siffror från norska Statistisk sentralbyrå och Distansehandel Norge. Inte oväntat var december årets bästa månad.

Annons

– Då var tillväxten 18 procent jämfört med föregående år. I jämförelse ökade den traditionella detaljhandeln med drygt en procent under samma period, säger Gerhard Anthun, vd för Distansehandel Norge.

Utrikeshandeln växer

Men även om tillväxten är fortsatt god finns det orosmoln på himmeln. Bland annat har den norska regeringen flaggat för att de vill höja den tullfria gränsen för import. Något som kan slå hårt mot både e-handlare och fysiska butiker i landet.

I november gick dock regeringen ut med att man inte föreslagit några ändringar av 200-kronorsgränsen i sitt förslag till den reviderade statsbudgeten för 2014. I regeringsförklaringen finns det däremot fortfarande en önskan om att göra det, och med tanke på att norrmännen gärna handlar från utlandet är det många som inte vill ha en höjning.

Utöver de 18,6 miljarder norrmännen spenderade i norska nätbutiker, försvann det ytterligare miljarder utomlands.

– Norrmännen handlar allt mer från utländska nätbutiker, uppskattningsvis för nästan 5,5 miljarder under 2013. Utrikeshandeln fortsätter att växa och det understryker vikten av lika villkor för norska och utländska företag. Detta är lika viktigt för detaljhandeln som för näthandeln, säger Gerhard Anthun.

Källa: Press

Annons