Postens E-handelssatsning kan bli deras livlina

PostNords vinst under årets första kvartal sjönk jämfört med föregående år. Något som bland annat beror på minskad brevskörd och en kostsam omställning av organisationen. Den växande e-handeln ser ut att vara den räddningsplanka som koncernen behöver.

Brevmarknaden fortsätter att minska för PostNord, särskilt i vårt grannland Danmark. Något koncernen berättade om i sin senaste delårsrapport där de även visar upp en fallande vinst. E-handeln kan dock bli det som ersätter de sjunkande brevvolymerna.

Postnords vd, Håkan Ericsson, tror nämligen att e-handelns tillväxt på 17-20 procent om året kommer att hålla i sig. Och enligt logistikföretagets egna undersökning, som SvD Näringsliv tagit del av, uppgick värdet av de nordiska konsumenternas e-handel till 44,2 miljarder kronor under första kvartalet i år.

Annons

– Det betyder att vi ser en total e-handel i Norden på över 50 miljarder kronor, motsvarande kvartal nästa år, säger Håkan Ericsson i en intervju med SvD Näringsliv.

Tilläggstjänster vid leverans

PostNord genomgår just nu en omorganisation som enkelt uttryckt innebär att man har slagit samman brev och paket till en enhet. Företaget har även etablerat en särskild strategisk koncernenhet med ansvar för tjänsteutveckling inom den kraftigt växande e-handelsmarknaden.

Förutom det har drygt 600 medarbetare fått lämna, och företaget kommer att fortsätta ställa om i takt med att brevvolymerna fortsätter att falla.

– Brevbärarens jobb kommer att förändras, det blir mer tilläggstjänster för leverans av paket än traditionell brevutdelning. Vi blir ett mer balanserat logistikbolag, säger Håkan Ericsson

Sköter hela logistikkedjan

Men den växande e-handeln innebär inte bara att antalet paket som ska levereras till kunderna ökar, även transporterna mellan företag i handeln blir allt fler. Postnord har idag också hand om lagerföring, orderplockning, hemleveranser och returer hos flera stora detaljhandlare.

– Vi har till exempel skoföretag som kunder där vi lagerför alla deras skor, och tar hand om hela logistikkedjan, säger Håkan Ericsson.

Annons

I senaste E-barometern kunde vi också läsa om hur allt fler väljer att köpa mer otympliga varor som byggmaterial, möbler och vitvaror på nätet. En kategori av varor som PostNord troligtvis gärna ser öka ytterligare.

Källa: SvD

Annons