Postens turnéledare: ”Underbart att märka att vi uppskattas”

Turnén halvvägs - i dag kom trailern till Skåne.

Målet var att prata med 10 000 personer i totalt 21 städer, när PostNord för en tid sedan drog ut på Sverigeturné. Tanken var att ta in svenska folkets åsikter om logistikföretaget och dess service, samtidigt som man ville få en chans att bemöta kritik och förklara varför vissa saker är som de är.

"Bryr oss om att vi har lågt förtroende"

Turnén har nu nått halvvägs, och i morse rullade PostNord-trailern in i Helsingborg - där vi på Ehandel.se också håller till. Hittills har engagemanget för PostNords landet runt-resa, eller “PostNord Lyssnar” som de själva kallar turnén, varit över förväntan. Målet har under resans gång höjts till 15 000 samtal, och turnén kan eventuellt få ett extra stopp Almedalen i sommar.

Annons

- Vi vill vara ute och lyssna på vad våra kunder - som ju faktiskt är alla svenska hushåll - tycker om oss, säger Anna Thurdin Hedblad, en av tre turnéledare på PostNord, till Ehandel.se.

Trailern lockade besök redan när den öppnade vid 10-tiden

Även om PostNord-turnén också syftar till att exempelvis rekrytera sommarpersonal till företaget, så har den huvudsakliga anledningen hela tiden varit att bemöta den negativa bilden av PostNord som har florerat den senaste tiden.

- Vi bryr oss om att vi har lågt förtroende i svenska folkets ögon och vi vill höra hur folk upplever distributionen från PostNord. Och vi vill också visa människor att vi bryr oss om vad de tycker om oss.

Vad har ni fått för respons hittills?

- Det är övervägande positiva reaktioner, vilket är underbart för alla postnordare som är med, att märka att "wow, vi uppskattas också för det vi gör". Och absolut, vi har även fått berättigad kritik kring både brevutdelning och vissa paketfrågor, som Kinapaketen till exempel.


PostNords anställda passade på att ta kontakt med helsingborgarna

"De bara slänger in brevet"

En av dem som passade på att besöka PostNords trailer i Helsingborg var Karin Johansson. Eftersom hon saknar dator har hon inte direkt några e-handelsrelaterade problem, men hon var ändå glad över att få chansen till ett samtal med PostNord.

Annons

- Det är trevligt för man träffar dem ju aldrig annars. De bara slänger in brevet, och vissa brev sitter halvvägs ute ur brevlådan. Och det är ju inte bra eftersom någon kan stjäla posten då, så det sade jag till om nu, berättar hon för Ehandel.se.

Karin Johansson varnade för stöld i samband med postutdelning

Enligt Karin Johansson är det dock fler företag än PostNord som gör sig skyldiga till att inte få in posten i brevlådan ordentligt.

Vad fick du för svar av PostNord då?

- Jo, de skulle framföra det, säger Karin Johansson.

Lars Svensson uppfattade också PostNords stopp i Helsingborg som ett trevligt initiativ.

- Jag gick förbi och hade ett par frågor jag ville ta upp, så det var ju toppen, säger han till Ehandel.se.

Gav tips till PostNord

Han passade bland annat på att höra sig för om postgången, och säkerheten i att både brev och paket kommer fram som de ska. Han delade även med sig av ett tips till det gästande företaget:

- PostNord har en del trevliga och funktionella appar som man kan använda och det tycker jag att de kan annonsera ut lite bättre, för de är jättebra.

Lars Svensson uppskattar PostNords appar

PostNords Anna Thurdin Hedblad intygar att hon och resten av gänget på PostNord är glada för all feedback som kommer in.

Vad hoppas du att den här turnén ska ha fört med sig när ni går i mål i sommar?

- Jag hoppas att vi ska ha träffat 15 000 personer samt ha tagit med oss deras åsikter. Att vi har kunnat förstå vilka frågor som finns i Sverige och hur det ser olika ut på olika orter, och kunnat dra slutsatser av det. Men också att ha ingjutit mod i PostNord för allt det som funkar och allt som vi gör bra.

Annons