Premiär för Onlinepizza Labs – levererade pizza med drönare

Onlinepizza ska testa nya innovationer en gång i månaden.

I veckan lättade Transportstyrelsen något på de regler som gäller för att filma med drönare, och Onlinepizza tog tillfället i akt att ge de obemannade farkosterna en chans. Företaget testade nämligen att transportera pizzor, bland annat för att se om det är något som på sikt kan införas som en mer allmän leveransmetod.

Företaget filmade premiärflygningen, och lade upp bildbeviset på sin Facebooksida:

Annons

- Vi tror att ett av framtidens sätt att leverera mat hem till din dörr kommer att ske via drönare, hälsar Onlinepizza i sin film.

"Handlar om att skapa möjligheter"

Företagets marknadschef Philip Eide intygar att drönarflygningen skedde enligt konstens alla regler, och att den aktuella leveranssträckan var ungefär 300 meter lång. Flygningen är en del av vad Onlinepizza kallar “Onlinepizza Labs”, som är en helt ny satsning hos företaget.

- Det är en av våra marknadskampanjer just nu, och det handlar om att skapa de mest ultimata leveransmöjligheterna för våra kunder, säger han till Ehandel.se.

- Vi har fått mycket respons på vår Facebook-sida så vi märker att det här med drönare är något som många pratar om. Då vill vi givetvis vara med och rida på den vågen, tillägger han.

Röststyrning och knappbeställning

Konceptet Onlinepizza Labs går ut på att Onlinepizza testar olika lösningar för en bättre matupplevelse och sedan visar detta för allmänheten en gång per månad. Till stöd har företaget idéer som dess teknikavdelning tillbringar några timmar varannan fredag med att tänka ut. Avdelningen testar också nya innovationer som skulle kunna slå igenom på sikt.

I september ska företaget titta på, och även fråga sina kunder, hur röststyrning kan hjälpa till med beställningar. Längre fram kan det bli aktuellt att genomföra någon form av experiment med så kallad knappbeställning. Då ska kunden kunna trycka på en knapp och automatiskt få hem det hon eller han beställde senast.   

- Vi är ungefär 80 procent klara över hur vi skulle kunna genomföra knappbeställningar, problemet är bara att vi ännu inte har något bra sätt att ta betalt direkt via knappen, berättar Philip Eide.

"Visar att vi tänker på kunderna"

Enligt Philip Eide var årets julimånad ovanligt bra för Onlinepizza, och han menar att Onlinepizza Labs dessutom är ett nytt sätt att hålla god kontakt med de som handlar av företaget.

Annons

- Huvudsyftet är att påvisa att vi tänker både på våra kunder och på innovation. Det är ett sätt att sporra fantasin.

Tror du att till exempel drönare kommer att användas för riktiga leveranser i framtiden?

- Vi tror att drönarleveranserna har en framtid men att det är många år kvar tills vi är där. Och även då kommer det nog främst att vara något som används utanför städerna, till exempel till öar, avslutar Philip Eide.

Onlinepizzas film från drönarpremiären:

LÄS ÄVEN: Onlinepizzas galna midsommar: Ökade med 40 procent

Annons