Annons

Returer kostar E-handlare en stor del av vinsten

Returer kostar E-handlare en stor del av vinsten

2013-12-20 16:07

Fri frakt och gratis returer är något som diskuteras flitigt bland e-handlare. En viktig pusselbit för att stå sig i kampen mot sina fysiska konkurrenter enligt många, men en styggelse enligt andra. Nu visar nya studier hur kostsamt returer faktiskt kan vara.

Returer är ett problem som många e-handlare brottas med. Och för att konkurrera med fysiska butiker är det idag många som är väldigt generösa med sin returpolicy, och erbjuder såväl fri frakt, som fria returer.

Men det är något som är väldigt kostsamt för e-handlarna. Enligt flera studier kan hanteringen av en returnerad vara kosta mellan 6 och 18 dollar, och det är exklusive kostnader för produkter som kommer tillbaka från kunder i osäljbart skick.

En annan studie från Frankfurt School of Finance and Management, som omfattar 5,9 miljoner köp av sammanlagt 166 000 kunder hos en stor tysk e-handelsfirma, visar att 5 procent av kunderna returnerade 80 procent av de varor som de hade köpt.

Studien visade även att 1 procent av kunderna skickade tillbaka minst 90 procent av sina inköp, och att vinsten för e-handlaren skulle ha varit nästan 50 procent högre utan returkostnader.

Ny lag nästa år

Med nyss nämnda studie så är det kanske inte så konstigt att Kinneviksägda Zalando, som har gratis returer och en genomsnittlig returgrad på cirka 50 procent, ändrade sin slogan från ”Skrik av glädje eller skicka tillbaka!”, till endast ”Skrik av glädje!”

– Detta medför att det är mycket viktigt att ha en kostnadseffektiv och felfri logistikprocess. Zalando har därför som en del av sin strategi valt att hantera merparten av sin logistik själv, skriver Kinnevik i sin senaste delårsrapport.

Nu pekar mycket också på att EU kommer att införa en ny lag under 2014, liknande den som redan existerar i Tyskland. En lag som innebär att returer inom 14 dagar efter köp inte kan ifrågasättas av e-handlarna.

Att handskas med missnöjda kunder är inte heller helt enkelt och kan bli kostsamt om det inte sköts på ett bra sätt. Missnöjda kunder kan lätt svärta ner rykten genom att ta sina erfarenheter ut i sociala medier. Något som kan få andra nöjda kunder att omvärdera sin syn på företaget.

 

Källa: The Economist

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-12-20 17:41

Fri frakt är mer kostsamt än fria returer!
Kör man både fri frakt och fria returer blir det kostsamt.

webfumedia
2013-12-21 21:58

Frakt kan jag tänka mig betala om jag får fri retur.

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta