Tröttnade på sena leveranser – bygger egen logistikkedja

"E-handeln är en så pass stor del".

På senare tid har byggjätten Bauhaus råkat ut för svårigheter med försenade leveranser, som ska ha skapat problem både för företagets kunder och distributörer. Därför väljer bolaget att inte längre förlita sig på branschens logistikaktörer.

"Vi måste ta tag i det här"

Istället har bolaget bestämt sig för att etablera en "oberoende distributionskedja" som ska ta varorna direktr från lagret till kundens dörr. Mer konkret handlar det om en distributionsanläggning i Stockholm, som ska komplettera bolagets logistikverksamhet i Göteborg och Malmö.

Annons

Bauhaus logistiksatsning har fått namnet Bauhaus E-handel AB, och kommer att samla företagets logistikanläggningar i Sveriges tre största städer.

- Vi måste ta tag i det här. E-handel är en så pass stor del av vår affär att leveranserna bara måste fungera och enda sättet vi kan säkerställa det är att äga hela leveranssystemet själva, säger Kenneth Litland, vd på Bauhaus Sverige.

Ska höja servicenivån

Bauhaus förhoppning är att det nya upplägget ska innebära både bättre service och punktligare leverans. Bauhaus E-handel AB ska både hantera företagets e-handel och alla andra varuflöden inom företaget.

- Framgången med den här satsningen i Göteborg har varit enorm och det här är vårt sätt att garantera både bättre ekonomi i distributionsledet och en bättre servicenivå mot våra kunder.

Bauhaus logistikanläggning i Stockholm beräknas stå färdig under 2019 och då bidra med mellan 100 och 150 nya arbetstillfällen.

Annons