Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Handeln har alltid befunnit sig i förändring, men nu går förändringen snabbare än någonsin förr. Dessutom har svenska handelsföretag fått vänja sig vid global konkurrens, vilket inte direkt underlättar situationen.

Det är några av punkterna i en debattartikel som publicerades i helgen. Arikerln har författats av Karin Johansson, vd på Svensk Handel, och Per Ljungberg, som är vd på Svensk Digital Handel. Duon efterfrågar en rad insatser för att skapa bättre förutsättningar för svenska handelsföretag.

Annons

"Resultatet blir försvagad konkurrenskraft"

Johansson och Ljungberg riktar bland annat kritik mot kemikalieskatten, som branschen länge har varit skeptisk till.

- Problemet är att utländska e-handlare slipper skatten. Det är en tankevurpa. Resultatet blir försvagad konkurrenskraft, ökad e-handelsimport och upp till 2 000 förlorade arbetstillfällen i svensk detaljhandel, skriver de i sitt debattinlägg.

LÄS ÄVEN: Kemikalieskatten ska höjas - 6 miljarder i förlorad försäljning

Utöver att regeringen uppmanas att "tänka om" kring kemikalieskatten, vill Svensk handel och dotterorganisationen Svensk Digital Handel se ett förändrat upplägg vad gäller Sveriges arbetsgivaravgifter.

- Det är i längden ohållbart att svenska arbetsgivaravgifter fortsätter att vara bland de högsta i hela Europa. Det tynger företagens kostnadsbild och minskar viljan att anställa. Den öppna ekonomin gör att svenska arbetsgivaravgifter måste sänkas för att vara internationellt konkurrenskraftiga.

Vill se uppvaknande hos politikerna

Skribenterna, som även vill se förändrade internationella postavtal, menar att Sverige har goda förutsättningar att öka e-handelsexporten.

- Det kommer däremot inte att vara möjligt om politikerna inte inser att konkurrenssituationen har förändrats, konstaterar de.

Klicka här för att läsa hela debattinlägget från Karin Johansson och Per Ljungberg. 

Annons

Annons