Virtuell verklighet gör tomma platser till butiker

Att dagligvarukedjor testat virtuella shoppingväggar på lite olika platser runt om i världen har blivit allt vanligare. Nu tar kinesiska Yihaodian det ett steg längre och skapar en virtuell butik. Med hjälp av "augmented reality" ska kunden få känslan av att vara i en fysisk butik.

Vi har tidigare berättat om att en av Storbritanniens största kedjor, Tesco använt sig av virtuella shoppingväggar både i Sydkorea och på hemmaplan. I Sverige har MatHem gått i bräschen och de har även prisats för sina virtuella väggar som poppat upp i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Den kinesiska e-handelsplatsen Yihaodian som vi skrivit om tidigare har också de experimenterat, men nu tar man det ytterligare ett steg längre. Men den här gången rör det sig inte om några väggar med produktbilder och streckkoder som kunden scannar med sin mobiltelefon.

Annons

1200 kvadratmeter stora

Yihaodian lanserar ett antal ”augmented reality-butiker” som ska ge kunderna intrycket av att befinna sig i en fysisk butik medan de surfar på nätet. Vi har tidigare sett prov på augmenterad verklighet inom e-handeln, men inte i den här omfattningen.

Det ska finns planer på så många som 1000 butiker runt om i landet. Butikerna som kallas “Unlimited Yihaodian” kommer att placeras på ”tomma” platser som torg, och med hjälp av en app till sin smartphone kommer kunderna att se en butik full med varor.

Med hjälp av telefonen kan sen kunderna förflytta sig mellan olika digitala rum, och kolla på produkter som finns på Yihaodian. De som har ett konto kan också handla och får det sedan hemlevererat precis som när de handlat på nätet.

De nya virtuella stormarknaderna kommer att vara cirka 1200 kvadratmeter stora.



Källa: Springwise, Tech in Asia

Annons