Volvo startar e-handel: ”Har efterfrågats av kunderna”

Efter bland annat bakluckeleveranser tar bilföretaget nu steget fullt ut och öppnar en egen webbshop.

Bilbranschen har på sistone genomgått stora förändringar världen över för att anpassa sig till den digitala eran och allt fler bilföretag har hoppat på tåget. I Storbritannien införde Hyundai både nätbutik och hemkörning för nätkunderna och i Danmark gjorde en lagändring att Volkswagen till slut kunde börja sälja sina bilar online.

Här i Sverige har vår egen biljätte Volvo varit snabba med att hoppa på olika e-handelsrelaterade projekt. Däribland har de testat bakluckeleveranser i samarbete med såväl Mat.se som Eleven.se och Lekmer.

Annons

Kunden trycker på köpknapp

Nu tar Volvo det hela ett steg längre och lanserar en egen e-handel på hemsidan Volvocars.com. Bilmärkets nya koncept Care By Volvo låter nämligen kunden bygga ihop sin egen bil på hemsidan, varpå man trycker på en köpknapp för att beställa den. I samband med att Volvo tar kontakt för att bekräfta ordern får kunden välja vilken Volvobutik han eller hon vill hämta sitt nya fordon i.

Enligt Volvo innebär satsningen, även om det alltså fortfarande inte går att få sin e-handlade bil hemskickad, att företaget ligger i framkant på den svenska bilmarknaden.

- Med Care By Volvo vill vi göra livet enklare för våra kunder - vi vill möta dem där de är, oavsett om det är i en digital eller fysisk miljö, säger Kristian Elvefors, VD för Volvo Car Sverige, i ett pressmeddelande.

"Naturligt att erbjuda digitala köp"

I Volvos e-handel kan kunderna utöver att bygga och beställa sin egen bil också köpa tilläggstjänster som försäkringar och bilservice.

- Vi arbetar konsekvent med att stärka våra kunders upplevelse av Volvo som varumärke, det är därför naturligt för oss att även kunna erbjuda digitala köp av våra produkter. Vi vet att många kunder efterfrågar den här typen av tjänster, säger Kristian Elvefors.

Annons