Annons

Alibaba investerar över en halv miljard dollar i mobilen

Alibaba investerar över en halv miljard dollar i mobilen

2015-02-09 09:11

Kinas e-handelsjätte Alibaba meddelar idag att de köper en del av den kinesiska mobiltelefontillverkaren Meizu för 590 miljoner dollar. Den summan ska ge Alibaba en minoritetsandel i företaget.

Alibabas konkurrent Tencent ska redan ha ett samarbete med smartphonetillverkaren Xiaomi som ofta liknas vid Kinas Apple. Meizu är i jämförelse mycket mindre än Xiaomi och ska sitta på mindre än 2 procent av den kinesiska mobilmarknaden, enligt analytiker.

Investeringen om än stor räknas av flera som ett experiment i det mobila eller en satsning på att de kan ta Meizu till nya nivåer. Alibaba ska via Meizus mobila enheter nu integrera och lyfta sitt eget operativsystem och tjänster.

Meizus smartphones kommer förstås också att distribueras via Alibabas olika nätbutiker.

E-handelsjättar gillar mobiler

Även om Alibaba nu inte äger hela Meizu påminner denna utveckling förstås om Amazons satsning på en egen mobiltelefon, Fire Phone. En satsning som dock inte gått speciellt bra än så länge.

Kanske hoppas Alibaba på bättre lycka genom att köpa in sig i en befintlig aktör och primärt hjälpa dem på traven med e-handel och andra tjänster.

Tidigare idag rapporterade vi även hur den mobila handeln är mycket viktigt för den framtida e-handeln i Kina. Då skadar det förstås inte att ha en andel i de enheter som leder den mobila revolutionen.

– Investeringen i Meizu innebär en betydande expansion av Alibaba Groups ekosystem och är ett viktigt steg i vår övergripande mobila strategi medan vi strävar efter att ge användarna ett bredare utbud av mobila erbjudanden och upplevelser, säger Jian Wang, Alibabas CTO, i ett uttalande.

 

Källa: Reuters
Bild: Meizu

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta