Annons

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

Allt fler jämför priser med sin smartphone före köp

2013-06-12 10:04

Mobilen har ändrat hur vi e-handlar men även var vi handlar. Enligt en ny studie är kunden mer prismedveten än någonsin och en av tre smartphoneanvändare använder sin telefon för att leta upp det bästa priset.

M-handeln ökar stadigt men det verkar även förändra vårt köpbeteende. Enligt en studie som genomförts av Fox Insights på uppdrag av Tradedoubler, jagar konsumenter priser och fynd mer än någonsin.

Av de kunder som använder sin smartphone i butiken har 55 procent valt att köpa produkten hos en konkurrent efter att de hittat ett bättre pris via telefonen. 51 procent av de uppkopplade konsumenterna har också minst en prestationsmarknadsföringsapp, som till exempel Rabble eller Mikz, på telefonen.
– Jakten på fynd har blivit mobil och om inte detaljhandeln förberett sig med kampanjer som riktar sig mot de kunder som har åtminstone en prestationsmarknadsföringsapp i telefonen i själva köpögonblicket så kommer de att förlora, säger Nils Lindhe, nordenchef på Tradedoubler.

Prisjämförelseappar populärast

Studien utfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Polen. Dessa länder står för 89 procent av den totala e-handeln i Europa och totalt har 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden tillfrågats.

I den svenska delen av studien är det tydligt att prisjämförelseappar (33 procent) är mest populära bland konsumenterna följda av kuponger/vouchers (23 procent), dagens erbjudande (19 procent), lojalitetsappar (18 procent) och cashbackappar (6 procent).
– Såväl varumärken som detaljhandel står inför omfattande utmaningar när gränserna online och offline suddas ut, allt beroende på smartphonens intåg. De som drabbas nu är de som byggt för mycket på märkestrohet och alltför lite på pris, värde och bra distributionskanaler inklusive de mobilappar som kunderna nu både förväntar sig och kräver, säger Nils Lindhe.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta