Annons

Två jättar kan gå samman i kampen mot Alibaba

Två jättar kan gå samman i kampen mot Alibaba

2014-02-24 11:23

Kampen om den kinesiska e-handeln trappas upp. Nätjätten Tencent, som på senare tid nosat även på näthandeln, diskuterar enligt olika uppgifter om ett samarbete med e-handelsföretaget Jingdong. Något som troligtvis handlar om att ta upp kampen med landets e-handelsjätte Alibaba.

Som vi berättat tidigare har det börjat röra på sig i den kinesiska e-handelsvärlden, och nu verkar en rejäl rockad var på gång.

Landets stora jätte på nätet Tencent, som främst är känt för sin väldigt populära meddelandetjänst WeChat, ska enligt uppgifter diskutera ett samarbete med e-handelsjätten Jingdong som äger JD.com.

Tencent som primärt sysslar med Internettjänster har dock även ett finger i landets e-handel, bland annat med sajter som 51Buy, och tanken är att man ska integrera sina e-handelsverksamheter med Jingdong i utbyte mot 6 procent av aktierna i bolaget.

Investerat flitigt

Att kombinera de båda e-handelsföretagen skulle förmodligen betyda att det kommer att ske en större satsning på e-handel i tjänsten WeChat. Och JD.com, som nyligen ansökte om börsnotering i USA, skulle sannolikt dra stor nytta av den extra trafiken från tjänsten.

Tencent har också investerat flitigt under inledningen av 2014. Bland annat 50 miljoner dollar i Dianpeng.com, en sajt som beskrivs som Kinas svar på Yelp. Man har även köpt upp logistikföretaget China South City för 195 miljoner dollar.

Att man är ute efter att ta sin del av e-handelskakan råder det inte längre några tvivel om. Skulle man också slå sig samman med en stor aktör som Jingdong är det inte en omöjlig tanke att de båda skulle kunna utmana Alibaba om e-handelstronen i landet.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta