Fajten om Kinas E-handel trappas upp

Det är förmodligen ingen som missat att e-handeln i Kina formligen exploderar. Ett land som inte har den utvecklade fysiska handel som länder i väst får nu istället se e-handeln ta den dominanta positionen.

Ett tydligt tecken på detta och ett starkt kraftbesked från e-handeln ger Kinas svar på Cyber Monday, Singles Day, som i år levererade 8,2 miljarder dollar i försäljning över nätet. Denna siffra är renodlad e-handel och har inte med några multipla kanaler att göra, mer än det faktum att e-handeln via mobila enheter förstås är mycket stor i Kina. Av Kinas befolkning sägs 500 miljoner surfa mobilt.

Bara på Alibabas sajter Tmall och Taobao såldes det för 5,75 miljarder dollar under Singles Day 2013.

Annons

Nätbutiker och tjänster kolliderar

Denna smått otroliga utveckling för e-handeln i landet har nu skapat friktion mellan olika nätaktörer som alla vill ha en del av kakan.

I augusti förra året berättade vi kort om att Alibaba förbjudit säljare på sina sajter att använda tjänsten WeChat för att kommunicera. Alibabas grundare, Jack Ma, har även avslutat sitt konto hos WeChat och uppmanat sina anhängare att göra detsamma.

Bakom WeChat står bolaget Tencent som primärt sysslar med just Internettjänster som underhållning (spel), media och mobilt. De har dock även ett finger i landets e-handel, med sajter som 51Buy.

Tencent ser nu ut att vilja ha större del av e-handelskakan i landet och gissningsvis ligger alltså mer bakom Alibabas förbud av WeChat, än deras argument om säkerhet som kommunicerades utåt. Alibaba har även de gett sig in på Tencents marknad (Internettjänster) genom att bland annat investera i deras konkurrent Sina Weibo (Kinas Twitter). Investeringen låg på 586 miljoner dollar.

Sociala medier leder till e-handel

Men även om de två jättarna slåss om Kinas sociala medier verkar det i slutändan handla om e-handel.

Tencent meddelade i onsdags att de investerat 193 miljoner dollar i China South City Holdings. Ett bolag som driver lager och tillhandahåller logistiktjänster av olika slag.

Annons

New York Times rapporterar att medan de två jättarna, Tencent och Alibaba, tidigare hållt sig på hyfsat avstånd ifrån varandra, Alibaba har, i stora drag, skött landets e-handel och Tencent har filat på nättjänsterna, så har detta ändrats det senaste året.

Nu sägs Tencent satsa stort på e-handel vilket deras senaste investering också tyder på.

– Tencent försöker absolut bli mer aggressiva inom e-handelsområdet och utmana Alibaba. Detta eftersom de flesta av deras tjänster nu överlappar, säger Bryan Wang, analytiker på Forrester Research.

Alibaba smyger alltså in i Tencents affärer och även det omvända. Senast förra veckan meddelande e-handelsjätten att de kommer starta en plattform för mobilspel. Ett område som sägs stå för hälften av Tencents omsättning.

Samtidigt meddelar Tencent att deras senaste investering skall lyfta deras e-handel och utöka den med hjälp av South Citys logistikverksamhet.

Enorma värderingar

Slaget om landets detaljhandel har förmodligen bara börjat och platsen är uppenbarligen Internet, där sociala medier även spelar en stor roll.

Vi ser även att flera stora kinesiska e-handelsaktörer är på väg att börsnoteras i USA. Alibaba har gjort det klart att de är på väg mot börsen och analytiker slänger sig med värderingar av bolaget på upp till 190 miljarder dollar. De senaste ryktena säger att kinesiska e-handelsföretaget Jingdong (JD.com) också satsar på att listas i USA och Bloomberg rapporterar att de väntas dra in två miljarder dollar vid en börsintroduktion.

Detta race mot börsen och medföljande astronomiska värderingar lär garanterat ytterligare eskalera fajten om Kinas e-handel. En marknad som enligt alldeles fräscha siffror har 618 miljoner Internetanvändare där 302 miljoner handlar via nätet.

 

Källor: NYT, TIA, Bloomberg
Foto: Tencent

Annons