Annons

Fajten om Kinas E-handel trappas upp

Fajten om Kinas E-handel trappas upp

2014-01-17 15:08

Det är förmodligen ingen som missat att e-handeln i Kina formligen exploderar. Ett land som inte har den utvecklade fysiska handel som länder i väst får nu istället se e-handeln ta den dominanta positionen.

Ett tydligt tecken på detta och ett starkt kraftbesked från e-handeln ger Kinas svar på Cyber Monday, Singles Day, som i år levererade 8,2 miljarder dollar i försäljning över nätet. Denna siffra är renodlad e-handel och har inte med några multipla kanaler att göra, mer än det faktum att e-handeln via mobila enheter förstås är mycket stor i Kina. Av Kinas befolkning sägs 500 miljoner surfa mobilt.

Bara på Alibabas sajter Tmall och Taobao såldes det för 5,75 miljarder dollar under Singles Day 2013.

Nätbutiker och tjänster kolliderar

Denna smått otroliga utveckling för e-handeln i landet har nu skapat friktion mellan olika nätaktörer som alla vill ha en del av kakan.

I augusti förra året berättade vi kort om att Alibaba förbjudit säljare på sina sajter att använda tjänsten WeChat för att kommunicera. Alibabas grundare, Jack Ma, har även avslutat sitt konto hos WeChat och uppmanat sina anhängare att göra detsamma.

Bakom WeChat står bolaget Tencent som primärt sysslar med just Internettjänster som underhållning (spel), media och mobilt. De har dock även ett finger i landets e-handel, med sajter som 51Buy.

Tencent ser nu ut att vilja ha större del av e-handelskakan i landet och gissningsvis ligger alltså mer bakom Alibabas förbud av WeChat, än deras argument om säkerhet som kommunicerades utåt. Alibaba har även de gett sig in på Tencents marknad (Internettjänster) genom att bland annat investera i deras konkurrent Sina Weibo (Kinas Twitter). Investeringen låg på 586 miljoner dollar.

Sociala medier leder till e-handel

Men även om de två jättarna slåss om Kinas sociala medier verkar det i slutändan handla om e-handel.

Tencent meddelade i onsdags att de investerat 193 miljoner dollar i China South City Holdings. Ett bolag som driver lager och tillhandahåller logistiktjänster av olika slag.

New York Times rapporterar att medan de två jättarna, Tencent och Alibaba, tidigare hållt sig på hyfsat avstånd ifrån varandra, Alibaba har, i stora drag, skött landets e-handel och Tencent har filat på nättjänsterna, så har detta ändrats det senaste året.

Nu sägs Tencent satsa stort på e-handel vilket deras senaste investering också tyder på.

– Tencent försöker absolut bli mer aggressiva inom e-handelsområdet och utmana Alibaba. Detta eftersom de flesta av deras tjänster nu överlappar, säger Bryan Wang, analytiker på Forrester Research.

Alibaba smyger alltså in i Tencents affärer och även det omvända. Senast förra veckan meddelande e-handelsjätten att de kommer starta en plattform för mobilspel. Ett område som sägs stå för hälften av Tencents omsättning.

Samtidigt meddelar Tencent att deras senaste investering skall lyfta deras e-handel och utöka den med hjälp av South Citys logistikverksamhet.

Enorma värderingar

Slaget om landets detaljhandel har förmodligen bara börjat och platsen är uppenbarligen Internet, där sociala medier även spelar en stor roll.

Vi ser även att flera stora kinesiska e-handelsaktörer är på väg att börsnoteras i USA. Alibaba har gjort det klart att de är på väg mot börsen och analytiker slänger sig med värderingar av bolaget på upp till 190 miljarder dollar. De senaste ryktena säger att kinesiska e-handelsföretaget Jingdong (JD.com) också satsar på att listas i USA och Bloomberg rapporterar att de väntas dra in två miljarder dollar vid en börsintroduktion.

Detta race mot börsen och medföljande astronomiska värderingar lär garanterat ytterligare eskalera fajten om Kinas e-handel. En marknad som enligt alldeles fräscha siffror har 618 miljoner Internetanvändare där 302 miljoner handlar via nätet.

 

Källor: NYT, TIA, Bloomberg
Foto: Tencent

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta