Mer än hälften fixar sin semesterresa på nätet

Vi blir allt mer bekväma med att göra våra inköp på nätet, även när det gäller resor. Enligt en ny undersökning skippar 62 procent av semesterresenärerna den traditionella resebyrån och sätter ihop sin resa på nätet. Undersökningen visar också att en av fem resenärer bokar semesterresan med mobilen.

Enligt en ny undersökning från marknadsföringsföretaget, Tradedoubler väljer mer än hälften av européerna bort den traditionella resebyrån när det är dags för semester. Av dem som varit semesterlediga under de senaste två åren har 62 procent valt att sy ihop sitt semesterpaket på egen hand, med hotell och flyg bokade separat online.

Siffrorna är hämtade från undersökningen Prestationsmarknadsföring: Resenären och köpprocessen, som Fox Insights gjort bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Studien utfördes i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien. Dessa länder ska stå för 89 procent av Europas totala e-handel.

Annons
Annons

Undersökningen visar även hur användningen av prestationsbaserade marknadsföringskanaler har ökat. Det rör sig till exempel om sajter och appar för prisjämförelser, rabatter, lojalitets- och klubberbjudanden samt voucherkoder.

När det gäller flyg anger 71 procent av resenärerna att de alltid använder sig av prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkerställa att de får bästa möjliga pris. Endast 38 procent anger att de är trogna ett särskilt bonusprogram knutet till ett särskilt flygbolag.

– Resenärer har idag obegränsat mycket information att ta del av när de ska boka semesterresan. Smarta telefoner och surfplattor gör att de enkelt kan ta del av olika erbjudanden via prestationsbaserade marknadsföringskanaler och göra research närsomhelst, oavsett om det är på bussen, på jobbet eller i soffan hemma, säger Magnus Nyström, CTO, på Tradedoubler.

Största sektorn inom e-handeln

Mer än hälften av resenärerna använder olika prisjämförelsesajter när de syr ihop sina resor. 57 procent när de bokar hotell, 53 procent när de bokar flyg och 59 procent när de bokar semesterpaket.

Undersökningen visar också att en av fem resenärer bokar semesterresan via mobilen.

– Vi ser att en av fem resenärer bokar sin semester- eller weekendresa via mobilen, en siffra som ökat med 28 procent bland 25-34 åringar. Flygbolag, hotell och resebyråer som inte finns på plats i prestationsbaserade marknadsföringskanaler löper därmed stor risk att tappa försäljning. Resebranschen förändras och det går snabbt, om man vill vara med och slåss om kunderna gäller det att hoppa på tåget i tid, säger Magnus Nyström.

Varje år spenderas cirka 98,1 miljarder euro på resebokningar online i Europa vilket gör det till den största sektorn inom e-handeln. Prognoser uppskattar att denna siffra kommer växa med 7 procent per år vilket innebär att den 2014 ligger på 112,2 miljarder euro. 41 procent av alla resebokningar görs idag online, en siffra som beräknas stiga till 44 procent år 2014.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!