Nätköp av hårddiskar slutade i Tingsrätten

Åge Nielsen köpte hårddiskar på nätet. Men efter att han betalat och hämtat ut sina varor, krävde företaget honom på mer pengar eftersom att deras leverantörer höjt sina priser. Åge vägrar och hamnar till slut i Tingsrätten där han får rätt mot teknikföretaget.

Åge Nielsen från Mölndal köpte sommaren 2012 tio nya hårddiskar från teknikbutiken ClickOk.se. Det sammanlagda priset på 1 750 kronor och 55 öre betalar Åge direkt vid beställning, och efter några dagar får han besked om att varorna fanns att hämta ut på posten.

När han kommer hem har han fått ett mail från ClickOk som skriver att Åge inte ska hämta ut de beställda varorna på grund av att de hade gjort en felleverans.

Annons
Annons

– Jag meddelar dem att jag har kontrollerat varorna och att allting stämmer. Då får jag veta att de vill ha mer pengar. Anledningen till det ska vara att företagets leverantör har höjt priset, säger Åge Nielsen.

Hamnar i Tingsrätten

Enligt ClickOK har deras leverantör höjt priset samma dag som Åge hämtat ut sina varor, och vill nu ha mellanskillnaden mellan det Åge redan betalat, och det nya priset. Något som han inte vill gå med på.

– Jag får villkoret att jag kan returnera varorna på deras bekostnad. Men jag anser att jag inte behöver returnera. Jag har ju gjort min beställning och fått varorna. Om deras leverantör sedan höjer priset efter att jag har gjort min beställning så ska ju inte det påverka mitt köp.

ClickOk ger sig dock inte utan kräver mer betalt eller varorna i retur. De säger också att Åge aldrig fått en orderbekräftelse eller kvitto, något som Åge bestämt hävdar. Tiden går och tvisten tar ytterligare fart. ClickOn skickar fakturor, påminnelser, inkassokrav och tvisten hamnar till slut hos Kronofogden. Ärendet går till och med så långt som till Tingsrätten men där får Åge rätt mot ClickOn.

Tio gånger högre pris

Yrkandet från ClickOK ogillas av Göteborgs tingsrätt och i domen hänvisar man till avtalslagen, företaget är bundet till det angivna priset. ClickOk har ingått ett bindande avtal enligt Avtalslagen och deras hänvisning till Förklaringsmisstag kan inte tillämpas

Intressant är också att ClickOn under den nästan årslånga processen frångår sin ursprungliga ståndpunkt, att felet beror på att deras leverantörer höjt priset. Felet ska nu ha berott på bland annat att beställningen gjorts sent på natten och en nolla fallit bort från priset, att priset var ingivet i euro och att varorna var ämnade för företag. I själva verket är priset för hårddiskarna tio gånger högre än vad Åge betalat.

Enligt ClickOn själva är de jätteledsna att det ärendet gått så långt och att det väckt upp diskussioner i massmedia och på olika forum. Att tvisten prövades i domstol ska ha varit ett juridiskt sätt att få reda på om man har rätt eller fel.

– Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer, skriver ClickOn i ett officiellt uttalande.

Annons
Annons

Källa: Aftonbladet, SweClockers (1, 2)

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!