Soppjätte lanserar sin första onlineprodukt någonsin

Finns bara på nätet.

Cambell Soup Company har i snart 150 år försett människor med färdiglagade soppor på burk. Företagets produkter säljs i över hundra länder världen över, via traditionella återförsäljare och dagligvarubutiker, men förstås också via en och annan e-handel.

Nu rapporterar Econsultancy att företaget för första gången någonsin valt att lansera en ny produkt endast på nätet. Det är dock inte tal om någon ny soppa utan en ny typ av energidryck kallad V8+ Hydrate. En dryck som är växtbaserad och sötpotatis sägs ge drycken en speciellt god vätskeersättande effekt.

Annons

Varför lanserar man då denna produkt endast via e-handel? Enligt Campbells marknadschef, Diego Palmieri, så riktar sig drycken främst till hälsosamma “millenials” och dessa konsumenter sägs inte ta sina köpbeslut i traditionella butiker, utan det sker online. Därav den helt digitala lanseringen av V8+ Hydrate.

Bättre möjligheter att synas

Att exempelvis Amazon i princip “äger” sin kundbas i USA sägs också bidra till beslutet. Genom en lansering hos dessa gigantiska online-försäljare så kan bolaget samla in data om sina kunder i dessa kanaler. Det sägs även finnas större möjligheter att synas online jämfört i butik där man slåss med många andra märken om hyllplatserna, och där möjligheterna att stå ut och marknadsföra sig ska vara begränsade.

- På online-plattformarna kan vi utnyttja innehåll, baserat vårt varumärkes historia och etos, på ett sätt som vi inte kan med kunderna som går mellan hyllorna, säger Campbells marknadschef Diego Palmieri till sajten MarketingDaily.

Annons