Annons

2013 blev ett rekordår för Skånska Byggvaror

2013 blev ett rekordår för Skånska Byggvaror

2014-01-22 09:23

2013 blev ett bra år för Skånska Byggvaror. Byggvarujättens tillväxt landade på 11 procent och försäljningen närmade sig en halv miljard kronor. En fortsatt försäljningsökning, expansion i Sverige och utökade satsningar på e-handel ligger bakom rekordåret.

Redan under första halvåret 2013 visade Skånska byggvaror upp fina siffror med en tillväxt på 11 procent på den svenska marknaden. När hela året nu ska summeras visar det sig att 2013 är det mest framgångsrika sedan starten 1965.

Tillväxten fortsatte under andra halvåret och resulterade i ett nytt omsättningsrekord för koncernen helåret 2013 på 483 miljoner kronor. Omsättningsökningen uppgick till cirka 11 procent med ett rörelseresultat på 7,5 procent.
– Det senaste årets omfattande strategiarbete tillsammans med ägaren Polaris har utvecklat sig väl, vilket vi är väldigt glada för. Det är glädjande att vi, samtidigt som vi investerar, rekryterar samt strukturerar om vårt norska dotterbolag, lyckas förbättra vårt resultat. Det ger oss styrka att expandera vidare i Norden. Dessutom känner vi en större optimism hos våra målgrupper som gör att vi vågar tro på ett ännu starkare 2014, säger Anders Johansson Eickhoff, 
VD Skånska Byggvaror.

Fortsatt fokus på E-handeln

Som ett steg i sin nordiska expansion gjorde Skånska Byggvaror under förra året en satsning i Norge med en ny e-handel, Grønt Fokus, nätbutiken som man köpte upp 2012. Man försökte också locka norrmännen till att e-handla med olika showrooms.

Under 2014 kommer man att genomföra fortsatta satsningar i Sverige och Norge, men även på den finska marknaden. Där ska en uterumsatsning lanseras tillsammans med samarbetspartnern Netrauta. Samtidigt konstaterar man att nätet varit en viktig del av 2013, något som kommer att ha en central roll även 2014.
– Vi investerar mer i mobila kundmöten via datorer, telefoner och mobila enheter. Redan idag säljs majoriteten av våra varor via e-handel och vi ser en snabb ökning av köp via surfplattor och telefoner, vilket är fascinerande då våra produkter både är stora, komplexa och innebär en stor investering för kunden. E-handel och mobila kundmöten ger viktiga utvecklingsmöjligheter för oss som vi nu framtidssatsar stort på, säger Anders Johansson Eickhoff.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta