Annons

ASOS resultat störtdyker - föll med 87% första halvåret Asos vd Nick Beighton

ASOS resultat störtdyker - föll med 87% första halvåret

2019-04-10 14:26

"Kan mycket bättre".

Om du returnerar för många varor på ett sätt som skiljer sig från vad som får anses normalt, kommer vi eventuellt att porta dig som kund. Det beskedet kom e-handlaren Asos med tidigare i veckan. Bakgrunden var att företaget hade tröttnat på kunder som köpte hem plagg för att använda dem till exempelvis en bild på Instagram, för att sedan skicka tillbaka dem igen.

LÄS ÄVEN: Efter sociala medier-larmet - nu blir det svårare att returnera

Och nu blir anledningen till Asos frustration kanske ännu lite tydligare. I dag släpper nämligen företaget sina siffror för det första halvåret av det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Under perioden 1 september 2018 till 28 februari 2019 föll Asos resultat från 29,9 till 4 miljoner pund, vilket är ett tapp på 87 procent.

Annons
Annons

Ökade omsättningen med 14 procent

Under det senaste halvåret har Asos bland annat dragits med kostnader för sitt lagersystem, men på omsättningssidan har bolaget trots allt haft en ljusare utveckling. Försäljningen ökade med 14 procent till strax under 1 315 miljoner pund. Summan motsvarar nästan 16 miljarder svenska kronor.

- Asos kan mycket bättre. Vi har identifierat en rad saker som vi kan göra bättre och tar till åtgärder i enlighet med det. Vi är förvissade om att utvecklingen förbättras under det andra halvåret och ändrar inte utsikterna för helåret, säger Asos vd Nick Beighton i en kommentar.

Asos ser dock optimistiskt på framtiden. För helåret håller företaget fast vid sin prognos om den rörelsemarginal på två procent som tidigare kommunicerats.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta