ASOS skickar kunder till konkurrenter

Tidningen Market skriver idag om den framgångsrika modesajten Asos och deras nya affärsidé med att skicka kunder till sina konkurrenter. Hur galet det än låter så är det faktiskt exakt vad de gör.

Det är via två portaler, Marketplace och Fashion Finder, som dock ligger direkt på Asos sida. Via Marketplace kan du t.ex. söka efter olika plagg och sökresultaten är inte bara ifrån Asos produktutbud utan även andra butikers. Du kan handla andra butikers produkter direkt via Marketplace även om det är via en koppling med sociala medier (Facebook). Portalen Fashion Finder är mer en utställningshall för olika moden och märken, där du sedan slussas vidare till rätt butik efter att du funnit något intressant.

Annons

Asos ger alltså sina kunder tillgång till produkter som de inte har, men de ger även konkurrenter tillgång till sina egna kunder. Det hela påminner mycket om Zappos filosofi kring kundsupport.

Tanken bakom allt detta är givetvis att driva trafik till sig själva och att göra Asos till en global mode-destination. Asos har tidigt varit ute med en fullfjädrad Facebook-butik och verkar inte alls vara rädda för konkurrenter eller att sälja på andras plattformar. De ser förmodligen trafiken som nyckeln till framtidens e-handel.

Annons