Annons

Adlibris öppnar butik i Stockholm i slutet av oktober Johan Kleberg, vd på Adlibris

Adlibris öppnar butik i Stockholm i slutet av oktober

2015-09-14 09:37

Vill få ökat kundvärde genom att skapa en fysisk mötesplats.

Bokhandelssajten Adlibris ska inom kort öppna en fysisk butik. Satsningen, som Svensk Bokhandel var först med att berätta om, är bokhandelns första i sitt slag, och genomförs bland annat för att minska avståndet till bolagets kunder.

- Det är tre områden som är viktiga. Vi vill skapa en bra mötesplats med våra kunder, något vi saknar i dag eftersom vi bara finns online. Sedan är det ett sätt att arbeta med leveranstider och att få ut produkter snabbt. Det tredje är att det är ett sätt för oss att lära oss mer om att driva butikshandel, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris.

Varför vill ni lära er mer om att driva butikshandel?

- Kan vi hitta ett sätt att leverera kundnytta i en fysisk butik med samma priser som på nätet, men med snabb leverans och bra sortiment, så hade det förstås varit kul.

Den fysiska Adlibrisbutiken öppnar i centrala Stockholm i slutet av oktober och enligt Johan Kleberg är det inte omöjligt att det blir fler längre fram. De kommer i så fall förmodligen i första hand att öppna i Göteborg och Malmö.

- Vi får se. Det här är ett första steg. Det viktiga är att se om vi kan leverera bra kundnytta.

"Något annat än klassisk retail"

De senaste åren har det pratats mycket om att det går trögt för bokhandeln i Sverige, och Johan Kleberg medger att de traditionella butikernas haltande status spelat roll för Adlibris satsning på omnikanal. Målet är förstås att butiken, som utöver böcker även ska sälja bland annat pysselmaterial och leksaker, ska slå väl ut ekonomiskt.

Annons
Annons
- Det är klart att det är viktigt, annars hade vi inte gjort det här. Men det är inte bara att öppna en butik utan den ska som sagt bära med sig rätt kundnytta. Att gå omnichannel är inte intressant för oss per se, utan det här ska bli något annat än klassisk retail. Lyckas man med det så tror jag att det är något branschen kommer att se mer av framöver.

Vad blir det för skillnad mellan er butik och en traditionell bokhandel?

- Priserna kommer att vara lägre eftersom de ska vara samma som på vår webbplats. Sedan ska butiken även bli en relevant mötesplats där vi kan möta våra kunder. Butiken kommer att fungera både som utlämningsplats men vi kan också skicka varor från butiken till våra kunder.

Boksajten Adlibris omsatte förra året drygt 1,1 miljard men gjorde under samma period en förlust på omkring en miljon kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta