Alibaba introducerar Black Friday för Kinas nätkunder

Black Friday håller sakta men säkert på att sprida sig i Europa och Norden. I år kommer även Kina att få en liten försmak på hur amerikanarna startar sin julhandel. Med hjälp av Alibaba kommer flera amerikanska e-handlare att introducera den stora shoppingdagen för de kinesiska konsumenterna.

Den kinesiska nätjätten Alibaba sålde häromveckan veckan för 9,3 miljarder dollar under Kinas stora e-handelsdag, Singles Day. Det är mer än dubbelt så mycket som den totala onlinehandeln mäktade med i USA under förra årets Black Friday och Cyber Monday tillsammans.

En del av årets lyckade resultat vara att Alibaba marknadsförde dagen även för sina internationella kunder, nu siktar man på att göra det omvända. Marknadsföra USA:s stora shoppingdag Black Friday, för de kinesiska konsumenterna.

Annons
Annons

Alibaba har under senaste veckorna lyckats locka en lång rad amerikanska återförsäljare och varumärken till sin PayPal-liknande betaltjänst Alipay ePass. Något som ger handlarna möjlighet att enkelt kunna ta betalt av kinesiska nätkunder.

Smidig logistik

Förutom att ePass gör det möjligt för amerikanska e-handlare att acceptera betalningar via Alipay, ser tjänsten också till varorna kommer fram till kunderna på ett smidigt sätt via China Smart Logistics Network.

Ett logistikföretag som Alibaba äger 48 procent av aktierna i, och som samarbetar med 14 distributörer runt om i Kina. Något som gör det möjligt att leverera paket över det vidsträckta landet.

Amerikanska handlare kan välja om de vill använda sig av Alibaba ePass på sina egna sajter men det är även möjligt att sälja på någon av Alibabas marknadsplatser, Tmall eller Taobao. Några av de som ska delta i kinas Black Friday-kampanj är Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus, Bloomingdale’s, Macy’s, Gilt, Ashford, Ann Taylor, American Apparel och Aéropostale.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!