Annons

Alibaba introducerar Black Friday för Kinas nätkunder

Alibaba introducerar Black Friday för Kinas nätkunder

2014-11-24 08:16

Black Friday håller sakta men säkert på att sprida sig i Europa och Norden. I år kommer även Kina att få en liten försmak på hur amerikanarna startar sin julhandel. Med hjälp av Alibaba kommer flera amerikanska e-handlare att introducera den stora shoppingdagen för de kinesiska konsumenterna.

Den kinesiska nätjätten Alibaba sålde häromveckan veckan för 9,3 miljarder dollar under Kinas stora e-handelsdag, Singles Day. Det är mer än dubbelt så mycket som den totala onlinehandeln mäktade med i USA under förra årets Black Friday och Cyber Monday tillsammans.

En del av årets lyckade resultat vara att Alibaba marknadsförde dagen även för sina internationella kunder, nu siktar man på att göra det omvända. Marknadsföra USA:s stora shoppingdag Black Friday, för de kinesiska konsumenterna.

Alibaba har under senaste veckorna lyckats locka en lång rad amerikanska återförsäljare och varumärken till sin PayPal-liknande betaltjänst Alipay ePass. Något som ger handlarna möjlighet att enkelt kunna ta betalt av kinesiska nätkunder.

Smidig logistik

Förutom att ePass gör det möjligt för amerikanska e-handlare att acceptera betalningar via Alipay, ser tjänsten också till varorna kommer fram till kunderna på ett smidigt sätt via China Smart Logistics Network.

Ett logistikföretag som Alibaba äger 48 procent av aktierna i, och som samarbetar med 14 distributörer runt om i Kina. Något som gör det möjligt att leverera paket över det vidsträckta landet.

Amerikanska handlare kan välja om de vill använda sig av Alibaba ePass på sina egna sajter men det är även möjligt att sälja på någon av Alibabas marknadsplatser, Tmall eller Taobao. Några av de som ska delta i kinas Black Friday-kampanj är Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus, Bloomingdale’s, Macy’s, Gilt, Ashford, Ann Taylor, American Apparel och Aéropostale.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta