Annons

Amazon levererar på 30 minuter med drönare

Amazon levererar på 30 minuter med drönare

2013-12-02 09:02

Drönare som tar hand om e-handelsleveranser, en framtid som rycker allt närmare. Nu meddelar även nätjätten Amazon att man har planer på att börja använda sig av obemannade flygfarkoster för att få ut paket till sina kunder.

Under en intervju i tv-programmet 60 Minutes i helgen avslöjade Amazons vd, Jeff Bezoz, att företaget nu vill börja leverera med självstyrande drönare. Tanken är att dessa obemannade flygfarkoster, som har åtta rotorblad och en flygradie på 16 kilometer, ska kunna leverera böcker och andra varor upp till ungefär två kilo.
– Jag vet att det här ser ut som science fiction. Men det är det inte, säger Bezos under intervjun.
I dag väger drygt 86 procent av de varor som Amazon skickar ut under två kilo, så det betyder att man skulle kunna snabba upp leveranserna på en stor del av sina beställningar. För de som bor nära en av företagets distributionscentraler ska det till och med kunna ta mindre än 30 minuter från beställning till leverans.

Inte godkänt i USA, ännu

Vi har tidigare spekulerat i om hur drönare kan komma att användas för e-handelsleveranser inom en inte alltför avlägsen framtid. Tidigare i höst rapporterade vi även om hur det under 2014 blir verklighet i Australien, där nystartade e-handlaren Flirtey ska använda sig av obemannade farkoster för att leverera böcker till sina kunder.

Huruvida detta kommer att bli verklighet även för Amazon, och i USA är dock inte klart. Den federala luftfartsmyndigheten, FAA, har ännu inte godkänt användandet av kommersiella drönare i USA.

Men det är sällan Amazon gör något som de inte tänkt genom både en och två gånger så de kommer alldeles säkert att göra ett helhjärtat försök. Bezos själv tror att Amazon kan börja leverera med drönare tidigast 2015 på grund av de regler som finns idag, men att 4-5 år är en mer realistisk tanke.




Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

MagnusJohansson
2013-12-02 09:15

Undrar om detta på sikt (20-40 år framåt) kommer bli ett billigt sätt att skicka varor inom 2-3 mil på. Om så är fallet blir man ju lite orolig att ett fåtal stora jättar kommer ha lager/butiker i runtom i landet och ha en väldigt stor konkurrensfördel mot alla andra. Så stor fördel att det blir svårt att kunna konkurrera. Eller att det innebär att ingen längre kan ha lager själv utan att man får köra 3PL hos någon som finns på många ställen i landet.

Parvelito
2013-12-02 10:25

Jag ser det som ett försök att vara lite häftig och få publicitet.

Räckvidden är alldeles för liten. Även med en lagerlokal något så när i centrum, t.ex. Västberga eller Årsta i Stockholm, så får man svårt att nå hela Storstockholm.

Infrastrukturen är rätt så dyr. Drönarna skall ju laddas upp också, och servas. De utsätts för en hel del väder och vind.

Sedan har vi ju frågan om vi vill ha drönare i luften i vårt offentliga rum, och för den delen kanske även mer privata rum som våra trädgårdar. Vem är ansvarig för skador som störtande drönare orsakar?

MagnusJohansson
2013-12-02 10:53

Vi får hoppas du har rätt Parvelito. Intressant/oroande ändå när man funderar på hur stort Amazon kan bli.

biz
2013-12-02 11:02

Kul för kids att försöka skjuta ner och se vad man fick för "vinst"

viktorenlund
2013-12-02 12:10

Hehe, biz - kul tanke (som säkert är rätt tyvärr). De borde sätta på en liten fallskärm (drop ship!) på paketet för sista biten ner; då skulle man minska skadorna med.

V.Lindberg
2013-12-02 18:19

Garanterat ett PR stunt som Parvelito säger.

Men sedan så måste jag bara jämföra Parvelitos andra tankar med när de första bilarna skulle ut i världen. Inte ska vi ha bilar på vägen vi har ju hästar.

Och räckvidden fungerar ju inte, måste ju fylla på den med någon vätska hela tiden.

De är ju så dyra också om man jämför med en häst.

Och vad händer om automobil kör in i min häst? Eller ännu värre mitt hus :-D

(inget personligt påhopp, ville bara peka på att de mesta är svårt till en början)

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta